‘Weet je wat het lastige is voor jouw posts op LinkedIn? Niemand durft ze te interessant-en,’ legde ik uit aan een loopbaancoach. Haar laatste blog ‘Als jouw baas een eikel is’ deed niet zoveel online. En dat is niet zo vreemd.

‘Stel, ik ben in loondienst en ik vind mijn baas een eikel. En ik lees vervolgens jouw blog. Dan ben ik het daar enorm mee eens, maar ik zal hem absoluut níet liken. Wat als mijn collega’s dat zien? Of nog erger: die eikel zelf?’

Er zijn nou eenmaal onderwerpen waar iemand wel over wil lezen, maar niet publiekelijk wil toegeven dat dit probleem bij hem of haar ook speelt. Zoals berichten over… aambeien.

 

Hoe is het met jouw kont?

Best wel lastig als je dé oplossing tegen aambeien verkoopt. Je hebt supertevreden klanten omdat jouw middeltje hun levens heeft veranderd.

Maar ja, probeer maar eens viral te gaan op de socials met een aambeien-bericht. Uhh, zonder in te spelen op onderbroekenlol…

Het is een thema in de taboesfeer waar zeker publiek voor is, dat weet je. Maar toch zal niemand jouw online posts delen, liken of erop reageren. Je weet wel, die klikacties waar de algoritmes van Facebook, Insta of LinkedIn zo dol op zijn.

Gelukkig wordt er nóg een klikactie geregistreerd onder de motorkap van de socials, waardoor ze jouw bericht meer bereik geven. Eentje waar je met aambeien-berichten prima op kunt inspelen.

 

Lees verder op…

Naast likes, deel-acties en reacties houdt elk socialmediaplatform namelijk ook bij of de lezer heeft doorgeklikt. Tenminste, als er een websitelink in het bericht staat.

Eindig daarom je aambeien-bericht altijd met een link naar je website. Dat kan gewoon de Home-pagina zijn, maar ook naar de salespagina van je aambeien-middeltje.

Dankzij elke volger die doorklikt naar jouw site, ‘weet’ het platform dat jouw bericht wél interessant is om te lezen. Ondanks die ontbrekende likes.

En als jouw bericht aan het doorklikgedrag te zien wél interessant is om te lezen, zal het platform het bereik van die post vergroten. Yes, nog meer potentiële aambeienbezitters die jouw middeltje onder ogen krijgen!

 

Niemand weet, niemand weet, dat ik aan een burn-out leed

Ik heb meerdere klanten die last hebben van aambeien-berichten. Zoals die loopbaancoach die niet zo snel een reactie zal krijgen van iemand die stiekem uitgekeken is op zijn werk.

En zoals de ondernemers in de hoek van personal coaching (‘Ben jij bang voor een burn-out?’ of ‘Vind je het moederschap soms te zwaar?’). Ook hun potentiële klanten willen niet dat al hun Facebookvriendjes of LinkedInnetwerk weet dat ze op hun tandvlees lopen.

Als jij jouw doelgroep wil bereiken vanwege hun medische of psychische problemen, reageren ze net zo beschaamd als de tevreden klanten van het anti-aambeienmiddeltje. ‘Fijn dat ik er iets over kan lezen, maar voor de rest mag niemand dit weten.’

Bied hen daarom die doorklik-uitweg waardoor ze in alle anonimiteit op jouw website verder kunnen lezen. Zodat ze zelf de oplossing kunnen zoeken voor het probleem waar zij in stilte onder lijden.

Lezer blij, algoritme blij, jij blij.

 

Gr. Joyce