Hoge netwerkbomen vangen veel wind. Zo ook de succesvolle Amerikaanse formule van netwerkclub BNI: daar vinden ondernemers wat van. De een krijgt jeuk van de geld gedreven inslag, de ander is juist lovend over de zakelijke sfeer die er hangt.

Hoe zit dat nou precies? Hoe is het mogelijk dat dezelfde formule door de ene ondernemer wordt bejubeld en door de ander wordt verguisd?

 

‘Uhm, wat doet een netwerkclub?’

Een netwerkclub is niets anders dan een stel ondernemers die met elkaar over hun bedrijven praten. Die elkaar voorstellen aan anderen uit hun netwerk of die soms zelfs klant bij elkaar worden. Ze adviseren elkaar, delen hun ervaringen en laten zo niet alleen elkaars omzet, maar ook hun ondernemerschap groeien.

De manier waarop een netwerkclub dat doet, verschilt nogal. Een bijeenkomst van de gratis Open Coffee is niet te vergelijken met die van de betaalde Business Open op de golfbaan. En hoewel BNI en Bites&Business allebei het netwerken combineren met een maaltijd, verschillen ook deze clubs als dag en nacht.

 

‘Uhm, wat doet BNI eigenlijk?’

Elke netwerkclub heeft zijn eigen methode om meer omzet voor de deelnemers te stimuleren. De ene club is daarin heel vrijblijvend en vertrouwt op de welwillendheid van hun bezoekers, de ander stuurt als een malle.

Dat laatste, dat is waar BNI om bekend staat. Met dé briefjes.

Ze registreren namelijk wat het netwerk heeft opgeleverd, ook in keiharde euro’s. Heeft die fotograaf die naast je zat te ontbijten jou gekoppeld aan zijn buurman? Dan heb je het eerste briefje al te pakken voor een ‘warme aanbeveling’.

Heb je vervolgens na een fijn gesprek met die buurman een offerte uit mogen brengen van 3k en is die geaccepteerd? Allereerst: jeeeeej! En daarna: je mag weer een briefje schrijven! Ditmaal om de fotograaf officieel te bedanken voor de omzet van 3.000 euro.

Het bestuur van deze BNI-afdeling ontvangt een kopie van die briefjes en houdt bij hoeveel kennismakingen en euro’s de leden van het netwerk elk jaar voor elkaar verdienen.

 

‘Gatver, heb je weer zo’n briefjesschrijver.’

Ik sprak er onlangs over met een collega-ondernemer. Hij heeft BNI geprobeerd, maar is daar gillend weg gerend. ‘Oooohhh, verschrikkelijk vond ik dat. Vooral die types die briefjes schreven om het briefjes schrijven, daar kan ik dus echt niet tegen.’

Hij is meer een Open Coffee-type: ‘Ik vertrouw erop dat het voor mij genoeg is om gewoon met mensen kennis te maken. Dat ze weten wat ik doe en dat het genoeg is om af en toe eens bij te kletsen over elkaars bedrijven. Dan gunnen ze me vanzelf wel een keer die opdracht, daar ben ik van overtuigd.’

 

‘Ach, dat zakelijke valt wel mee.’

En ik ken ook een ondernemer die juist zweert bij BNI. Toen ik haar eens de commentaren op BNI voorlegde (te zakelijk, teveel op geld gericht), zwakte ze die meteen af.

‘Ach welnee. Natuurlijk draait het uiteindelijk om omzet maken, maar we hebben ook hele gezellige gesprekken met elkaar. We zijn ook maar gewoon mensen die elkaar zakelijk én persoonlijk beter willen leren kennen.’

 

Derde helft

Vergelijk het met een sportvereniging met teams, zoals voetbal, volleybal of hockey. Vaak heb je daarbij ‘de hoogste’ teams voor de fanatieke sporters die competitief zijn ingesteld. Zij gaan voor een selectieplek en houden daar in sommige gevallen zelfs rekening mee in hun voedingspatroon en avondjes stappen #BOB

En je hebt de mensen die gewoon lekker in beweging willen blijven. Die vooral voor de gezelligheid komen. Dat zijn de recreantenteams, te herkennen aan hun topprestaties tijdens de derde helft.

De vereniging biedt met zijn variatie aan teams voor ieder wat wils. Zowel de topfitte selectiespeler als de veteraan-met-bierbuik is super enthousiast over de sportvereniging, elk vanuit hun eigen beleving.

 

Topfitte netwerker

Bij netwerkclubs voor ondernemers is het net zo. De beleving is subjectief en hangt af van jouw persoonlijke verkoopstijl. De ene ondernemer durft makkelijk to the point te komen en om een opdracht te vragen, terwijl de ander liever vertrouwt op de gunfactor en een lange adem.

Er is voor ieder wat wils. Soms is het gewoon even zoeken bij welke club mede-ondernemers jij jezelf het meeste thuis voelt.

Gr. Joyce