Je hebt er een paar jaar in moeten investeren, maar dan heb je ook wat: een bedrijf dat je boven de kop groeit. En eigenlijk vind je het helemaal niet zo leuk als je vooraf dacht. Wat een stom doel eigenlijk: groei.

Je racet door je werkdag heen, komt thuis om wat te eten en gaat daarna nog even aan de slag om eindelijk dat werk te doen dat vanmiddag op de agenda stond. En dat morgen af moet zijn.

Mijmerend denk je terug aan die begindagen dat je nog verlegen zat om werk. Wat lijkt die lege agenda ineens lang geleden.

 

Niet zelluf doen

De hulptroepen heb je al ingeschakeld, slimme ondernemer dat je bent. Een freelancer die wat klusjes van je overneemt en een parttimer die de kantoorwerkzaamheden voor je regelt.

Hè, dat scheelt alweer wat tijd. Dat werk zou je er inmiddels echt niet meer bij kunnen hebben.

Totdat je de financiële kwartaalrapportage ziet. Sodeknetters, wat een grote kostenpost zijn die mensen! Snel kijk je in je planning of je die freelanceklusjes echt niet zelf kan doen. Of dat je toch weer zelf aan de slag gaat met die administratie en agendabeheer en voorraad en…. Gadver, dat kan alleen als je bovenop alle avonden ook op zaterdag en zondag gaat werken…

Ineens krijg je het gevoel dat je klem zit.

 

Dat zit je ook

Welkom op het kantelpunt van een groeiend bedrijf. Dat punt waarbij je teveel werk hebt om alles in je eentje te blijven doen, maar te weinig werk om na aftrek van alle personeelskosten een lekkere winst over te houden.

En als je op een kantelpunt zit, kan je twee kanten op: terug en vooruit.

 

Doe een stapje naar voren…

Oké, je hebt dus te weinig werk om de hoge personeelskosten goed te kunnen dragen. Als je vooruit wil en door wil groeien, is het probleem: ‘te weinig werk’.

Als je snel uit deze beklemmende situatie wil komen, zorg er dan voor dat je nieuwe klanten werft en/of bij je bestaande klanten meer klussen binnenhaalt.

Hoe je dat doet, weet je grotendeels al wel. Je bent immers op eigen kracht al tot dit punt gekomen. Maar misschien gaat dit tempo te langzaam en wil je juist sneller groeien. Dan zijn er mensen zoals ik die je kunnen adviseren hoe je jouw doelgroep slimmer bereikt.

Bijvoorbeeld door meer kwaliteit in je marketing en verkoopproces te steken in plaats van simpelweg meer meters te maken. Of uren, in deze context. Je weet wel: de extra uren die je helemaal niet hebt.

 

…of een stapje terug.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je een slaaf van je eigen bedrijf wordt. Het is jouw bedrijf, jij bent de baas. En lieve baas: je hóeft niet te groeien.

Dus, je hebt te weinig werk om de hoge personeelskosten goed te kunnen dragen. Als je een stapje terug wil doen, is het probleem: ‘te hoge personeelskosten’.

Stel, over een jaar ziet je bedrijf er als volgt uit. Je maakt normale werkuren, dus ’s ochtends op een acceptabele tijd opstaan en aan het einde van de dag ben je op tijd thuis voor het avondeten. Sterker nog, je hebt ’s avonds weer tijd (en zin!) om dat ene muurtje te schilderen. De winst is goed genoeg om privé alles te betalen én om leuk te sparen voor later. De klanten die je hebt, zijn zeer tevreden. De freelancer is ergens anders aan het werk en de parttimer werkt alweer een half jaar bij een bedrijf bij haar om de hoek.

Hoe voelt dat?

 

Wedstrijdje omzet maken

Het ondernemerschap is geen wedstrijd wie de meeste omzet maakt of het grootste pand heeft. Net zoals het leven niet draait om het grootste huis of de dikste auto.

Het draait erom dat jíj er gelukkig van wordt. Hoe groot of klein dat bedrijf dan ook mag zijn.

Wil je doorgroeien om uit deze status quo te komen? Tof, ga ervoor!

Wil je terugkomen op je groeiplannen en juist weer ‘terug naar hoe het vroeger was’? Dat klinkt als een wijs en dapper besluit.

Maar blijf hoe dan ook niet hangen in de huidige situatie als je daarmee jezelf aan het uitputten bent. Want een burn-out oplopen als ondernemer? Dan is er de afgelopen maanden iets flink mis gegaan…

 

Gr. Joyce