Soms heb je als ondernemer zo’n bevlieging waarbij je ineens alles anders wil doen. Een nieuwe kant op en je bedrijf compleet over een andere boeg gooien.

Want je hebt die ene vriend geholpen met een probleem en dat ging zo goed dat je die hulp ook aan anderen wil aanbieden. Of je ziet een kans in de markt waar je bovenop wil duiken. Of je wil toch iets gaan doen met die opleiding die je een tijd geleden gehaald hebt. De papieren heb je immers toch al op zak.

Maar ja… je hebt al een bedrijf.

 

Oersaai rustig vaarwater

Je huidige bedrijf draait best aardig. Misschien heb je zelfs al jarenlang personeel in dienst en blijft het bedrijf gestaag groeien. Of heb je een vaste klantenkring waardoor je nooit verlegen zit om werk.

En zo werk je dag na dag, week na week, maand na maand in een oersaai bedrijf dat toch wel doorloopt. Een keer een brandje hier en een verfrissend projectje daar, maar dat was het dan ook wel.

Niet dat je jouw werk niet leuk vindt hoor, als je er eenmaal bent vind je het weer heerlijk. Maar om nou te zeggen dat je er ’s ochtends nog juichend voor uit bed springt?

Neuh, niet bepaald.

 

Onrust in je lijf

Je wordt soms knettergek van jezelf. Feitelijk heb je het prima voor elkaar: het loopt goed, er is rust in de tent en elke maand leuk geld op de bank. De meeste collega-ondernemers zouden zo met je ruilen.

Maar waarom is het dan niet genoeg?

Waarom wil je per se iets anders?

In een melodramatische bui denk je dat jij jezelf aan het saboteren bent. ‘Mag ik van mezelf niet gelukkig zijn met dit fantastische bedrijf? Wil ik nou mijn eigen ruiten ingooien omdat ik mezelf dit succes niet gun?’

 

De oplossingen die je ziet

Momenteel heb je de eerste oplossing ingezet: negeren. Elke keer dat die wervelwind van Verandering voorbij komt in je hoofd, die onvrede over je saaie bedrijf, druk je dat gevoel weg.

Dit is geen droom, dit is een potentiële nachtmerrie. Ksssst, ga weg.

En soms mijmer je over de tweede oplossing: je bedrijf zichzelf laten runnen zodat jij iets anders kunt doen. Jouw inzet zodanig terugschroeven zodat je nog maar 1 dagje per week je gezicht hoeft te laten zien. Dan houd je genoeg tijd over voor je nieuwe plannen.

En heel soms doe je zelfs een poging om je bedrijf minder van jou afhankelijk te maken. Door iemand in te huren die wat werkzaamheden van je overneemt. Om vervolgens na een maandje te concluderen dat het helemaal niet de uitkomst biedt die je verwacht had. Sterker nog, je bent er alleen maar meer tijd mee kwijt.

Laat maar. Je valt weer terug in oplossing 1: negeren.

 

Dromen met een roze bril op

Je hoeft echt niet meteen een streep te zetten door je wilde plannen. Maar een realistische kijk op die droom kan al meer rust geven. Doe daarom eerst onderzoek naar de haalbaarheid van die nieuwe plannen waar je zo onrustig van wordt.

Zo kan uit een marktonderzoek naar dat gat in de markt blijken dat het helemaal niet zo’n lucratief plan is. Leuke verdiensten: ja. Maar lange adem, dikke investeringen, hoge kosten en lage marges: ook ja.

En leuk dat je die ene vriend zo goed hebt geholpen, maar wie zegt dat anderen jou daarvoor gaan betalen? Had hij zelf zijn portemonnee überhaupt getrokken als dit geen vriendendienst was geweest? En zo ja, welk bedrag was ‘ie vooraf bereid om daarvoor te betalen?

In gedachten heb je al een hele wachtlijst voor nieuwe klanten, want hier worstelen wel meer mensen mee. Al dromend zoek je op Funda Business naar een praktijkruimte waar je lekker in kan probleem-oplossen.

Maar heb je al eens onderzocht of die betalende doelgroep werkelijk bestaat?

Net als met die papieren die je op zak hebt: wat wil je daarmee gaan doen zodat je potentiële klanten er ook blij van worden? Heb je dat al voor ze ingevuld of heb je daadwerkelijk aan jouw nieuwe doelgroep gevraagd waar hun behoeftes precies liggen?

 

De oplossingen die je niet ziet

Als die wilde plannen zonder roze bril nog steeds goed zijn, dan is er meer mogelijk dan negeren of lafjes delegeren.

Zo kan je bijvoorbeeld je huidige bedrijf verkopen. Daardoor heb je én je handen vrij om dit nieuwe bedrijf op te tuigen én een financiële buffer om die startfase mee uit te zingen.

Ga eens op zoek naar een specialist die jouw bedrijf letterlijk op waarde kan schatten, dan weet je of dit een reële optie voor je is.

Of je kan je nieuwe bedrijf rustig opstarten naast je huidige bedrijf met een tweesporenbeleid. Daardoor gooi je jouw oude schoenen nog niet weg totdat je zeker weet dat je op dat flitsende nieuwe paar kan lopen. Deze oplossing is organisatorisch wat complexer, maar het is te doen.

Sterker nog, op dit moment zijn 5 verschillende klanten van mij hiermee bezig. Elk op hun eigen manier. De een draait pilots met zijn nieuwe doelgroep, de ander is juist bezig met de opschoonactie voor haar (logge) interne processen en een derde neemt stevige stappen om écht haar werk te delegeren.

Spannend, lastig en op zijn tijd frustrerend, maar hun dromen beginnen nu wel vorm te krijgen in hun nieuwe bedrijf. Het past bij ons ondernemersvolkje: een hekel aan stil blijven zitten en geen genoegen nemen met een saai bedrijf.

Wij weten van niets juist iets te maken.

Het lukte ons die eerste keer, dus waarom zou het ons deze tweede keer niet lukken?

Gr. Joyce