Als je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan, doet het pijn aan je hart als je de trieste verhalen hoort over het gerommel van je concurrent. Zeker als een nieuwe klant deze vervelende ervaring met je deelt. Iemand die zich gedupeerd voelt door die andere partij, die daar een flink bedrag voor heeft betaald en die eigenlijk al die tijd niets is opgeschoten.

Daarom kloppen ze bij jou aan.

Je voelt je bijna schuldig dat ze bij jou wéér een flink bedrag betalen voor jouw dienstverlening. Waren ze maar meteen met jou in zee gegaan, dat had ze een hoop ellende bespaart.

 

Mijn concurrent is slecht, trap er niet in!

Voor jou is kwaliteit en betrouwbaarheid de normaalste zaak van de wereld. Daarom doet het je zo’n zakelijk verdriet als anderen jouw vakgebied besmeuren. Het liefst zou je van de daken willen schreeuwen: ‘Trap niet in die gladde praatjes van die prutsers! Het is een commercieel trucje en je krijgt nul waar voor je geld!’

Of als het juist zo’n budgetknaller in jouw vakgebied betreft: ‘Niet doehoeeeen, goedkoop is duurkoop! Je raakt dankzij hen van de regen in de druhuuup!’

Maar ja, dat staat niet zo chique, hè?

Soms wil je het liefst de concurrent publiekelijk met de grond gelijk maken, hun ware aard laten zien aan jullie gezamenlijke doelgroep. Hoewel je het liefst een ordinair potje wil bashen, houd je jezelf in. Want je weet dat je daarmee afbreuk doet aan jouw eigen reputatie.

Dus krop je die frustratie en dat onrechtvaardige gevoel op. Alweer.

 

Op een nette manier die prutsers bashen

Er zijn wel manieren waarop je jouw doelgroep alert maakt op de uitwassen in jouw branche. Je kan bijvoorbeeld begripvol uitleggen waarom de ander slecht is. Dit werkt vooral goed als de concurrent een prijsvechter is.

‘Natuurlijk wil je geen fortuin kwijt zijn aan het verhelpen van dit probleem. Logisch dat je kiest voor die ene partij die goed meedenkt met je portemonnee. Totdat je erachter komt dat de kennis van deze hulptroepen niet toereikend is en je er in de praktijk maar weinig mee opschiet. Toch nog zonde van je geld en de verspilde tijd.’

Of een andere tip: vraag een klant om in een testimonial toe te lichten waarom die van de andere partij is overgestapt naar jou. En wat het verschil is natuurlijk.

Ondanks dat iemand anders nu de concurrent afkraakt, is het toch handig om op de toon te letten. Als het te basherig wordt, leest dat voor nieuwe potentiële klanten nog steeds niet echt gezellig. En jij bent natuurlijk wel degene die het bericht (bewust) plaatst. Daarmee kan een zwaar negatief bericht dus nog steeds afbreuk doen aan jouw reputatie.

 

De allerbeste manier om ermee om te gaan

Zelf ben ik voorstander van de Frozen-manier: laat het los, laat het gaan. Richt je niet op het negatieve van een ander, maar op het positieve van jezelf. Dat is tenslotte ook het enige waar je invloed op hebt.

Zorg ervoor dat jij je best doet voor jouw klanten. Dat jij ze waar voor hun geld geeft en misschien zelfs de verwachtingen overtreft. Geniet van de complimenten. Koester de nieuwe klanten die zijn doorverwezen door oud-klanten. En koester die oud-klanten nog meer.

En die prutsende concurrenten? Die krijgen (naast klachten) vast ook wel complimenten van hun klanten. Elk bedrijf heeft zijn eigen fans, zijn eigen markt om naar tevredenheid te bedienen.

Is dat niet het geval, dan zal karma vanzelf zijn werk gaan doen.

gr. Joyce