Vorige week sprak ik een tekstschrijfster over het gratis e-book dat op mijn homepagina staat. Ze reageerde verbaasd: ‘Kies je er bewust voor om de tips weg te geven zonder mailadres te vragen?’

Deze vraag krijg ik wel vaker. Best logisch, want je weet niet beter of je moet bij een willekeurig bedrijf-met-online-funnel eerst je mailadres achterlaten voordat je die ene handige checklist ontvangt of met die gratis training mag starten. Om vervolgens de voorspelbare reeks aan follow-up-mailtjes te ontvangen.

Ik ben niet zo van dit soort Amerikaanse trucjes. And that’s where the boerenverstand kicks in.

Een kijkje achter mijn schermen:

 

Online funnel voelde niet meer goed

Eerlijk is eerlijk, ik ben zelf ook funnelend begonnen aan het opbouwen van mijn e-maillijst. ‘Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis mijn e-book als welkomstcadeau!’

Ik had zelfs al een voorraadje promoberichten geschreven om mijn e-book aan de man te brengen. Zo kon ik elke maand hierover posten op LinkedIn en leverde het me steeds weer wat nieuwe mailadressen op. Althans, dat was het plan.

Het daadwerkelijk posten van die berichten? Drie keer gedaan, nu ongeveer een jaar geleden, en toen stond het me alweer tegen. Iets klopte er niet. De statistieken van LinkedIn bevestigden dat ook: mijn andere berichten werden veel beter gelezen dan de e-bookposts.

De overige promoberichten liggen nog steeds ergens op een digitale plank stof te vangen.

 

Knop om, of eraf eigenlijk

Begin dit jaar besloot ik om mijn wekelijkse nieuwsbrieven ook als artikel op LinkedIn te posten. Wat je nu aan het lezen bent dus. En dat besluit voelde verrekte goed. Niet meer zo schimmig verborgen in die mailfunnel, maar gewoon voor iedereen beschikbaar.

En die les trok ik door naar mijn e-book. Niet meer verborgen achter een ‘Ja, ik schrijf me in’-knop, maar direct beschikbaar als download.

Dat e-book, waar ik hard aan heb gewerkt om er een leerzaam document van te maken, werd ineens een doel in plaats van een middel. Geen lokkertje meer, maar een op zichzelf staand gratis aanbod met veel toegevoegde waarde. Gek eigenlijk dat ik dat toen pas inzag.   

 

Hoe ik aan nieuwe inschrijvingen kom

Maar ja, hoe kom ik dan aan nieuwe lezers voor mijn nieuwsbrief? Daarvoor doe ik inmiddels nog maar 1 ding: mijn nieuwsbrief openbaar op LinkedIn zetten als artikel.

Oh… en natuurlijk onderaan dit artikel verwijzen naar mijn nieuwsbrief.

Hierdoor krijg ik dagelijks nieuwe inschrijvingen. En als ik weer een keer een knallerblog te pakken heb, zoals deze zomer over het sponsorbeleid van Jumbo of de Premium-versie van LinkedIn, zie ik dat ook terug als piek in de aanwas van nieuwe lezers.

 

Resultaat: trouwere fans

Doordat ik geen lokkertje gebruik voor mijn nieuwsbrieflezers, zijn de inschrijvers veel meer intrinsiek gemotiveerd om mijn mails te lezen. Waar je het mijn branche al netjes doet met een leespercentage van 20%, halen deze mails minimaal 50% ‘open-rates’, week na week.

En mijn uitschrijfpercentage is juist veel lager dan gemiddeld.

 

Als je het trucje ziet, kan je het niet meer niet-zien

Ik sprak met een andere ondernemer over webinars: ‘Weet je wat het is, Joyce? Ik volg ze niet eens meer met aandacht, ga in de tussentijd strijken ofzo. Dan zit ik gewoon al te wachten op de salespitch, want die mag natuurlijk niet ontbreken tijdens zo’n zogenaamde masterclass. En ja hoor, daar komt ‘ie met dé speciale aanbieding voor snelle beslissers. Zo doorzichtig en voorspelbaar.’

Als je het format van die online funnels eenmaal door hebt, herken je ze direct. Je doorziet inmiddels hoe die webinars in elkaar steken met tijdelijke bonussen. Lesje neuromarketing: creëer schaarste, bijvoorbeeld in tijd.

Net zoals je doorhebt wat er gaat gebeuren als je een weggever wil downloaden en je mailadres moet achterlaten. Lesje neuromarketing: gebruik wederkerigheid, oftewel voor wat- hoort wat. Meer neuromarketingtechnieken lees je overigens in het boek ‘Invloed’ van Robert Cialdini.

Ga eens bij jezelf na wat je denkt als je zelf in een online funnel wordt gelokt. Grote kans dat het dit is: ‘Oh, heb je er weer zo eentje, jammer.’

Waarom zou je deze technieken dan gebruiken in jouw eigen marketing?

 

Oprechte online marketing

Die ‘trucjes’ doen ook afbreuk aan het imago van online marketing, want er is meer dan deze dertien-in-een-dozijn funnels.

Voor sommige bedrijven werken SEO en SEA juist veel beter (niet te verwarren met Theo en Thea, maar dat terzijde), omdat dat past bij hun doelgroep. Denk hierbij aan bedrijven met producten of diensten die hun klant direct wil kunnen bestellen, omdat de timing heel specifiek is.

Nog een voorbeeld van zo’n alternatief: rustig duurzame relaties opbouwen met volgers door waardevolle informatie te blijven delen. Met elk bericht versterken deze bedrijven hun imago als specialist op hun vakgebied. Iemand kan jarenlang het bedrijf volgen voordat die daadwerkelijk klant wordt. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

En een strategie voor bedrijven met een lange adem. Dit zijn bijvoorbeeld de familiebedrijven die van generatie op generatie worden doorgegeven. Die hebben geen knallende kwartaalcijfers als doel, maar willen iets neerzetten dat ze weer kunnen overdragen aan hun kinderen.

 

Ont-truc je marketing

Kijk eens naar jouw eigen marketingplan. En ga bij jezelf na: doe ik dit omdat het écht bij me past of doe ik dit omdat iemand me ooit heeft uitgelegd dat het zo hoort in de online marketingwereld?

Je zal niet de eerste zijn die gebruik maakt van deze technieken omdat je simpelweg niet beter wist. En omdat de uitleg van die ene online specialist zo logisch klonk. En omdat je zo weinig tegengeluiden hebt gehoord.

Precies daarover gaat mijn e-book: ‘9,97 marketingtips voor ondernemers met boerenverstand’. Een verzameling tegengeluiden waardoor je marketing in een veel breder perspectief gaat zien.

Veel leesplezier!

Gr. Joyce