Ongeveer een miljoen Nederlanders overwegen om zelf een boek te schrijven. En heulheulheul veul daarvan blijven in die overweegstand zitten. Prima, want je moet altijd iets te wensen houden, niet waar?

Het kost tijd, moeite en kan tijdens het schrijfproces een grote deuk in je zelfvertrouwen opleveren als je vastloopt. Of als je vindt dat jouw belangrijkste hoofdstuk gewoon ruk geschreven is.

Waarom zou je? Zeker als ondernemer kan je jouw tijd wel beter besteden.

 

Waarom je het niet moet willen

Voor de ondernemers die willen verdienen aan hun boek: even een simpele rekensom om je uit deze droom te halen. Een nieuwe titel wordt gemiddeld grof geschat 200 keer verkocht. En dat aantal wordt aardig opgepoetst dankzij de 100.000+ bestsellers van Michelle Obama, Gijp en Dan Brown.

Bij een gemiddelde uitgever verdien je als schrijver een euro’tje per boek. En stel: jij doet het keigoed met maar liefst duizend verkochte exemplaren! Dan heb je dus duizend euro verdiend. Moet je het alleen niet terugrekenen naar een uurtarief…

En als je het zelf uitgeeft wordt die rekensom wat lastiger, want je betaalt zelf o.a. de drukkosten (ongeveer 2,5k voor duizend exemplaren) en de kosten om je boek beschikbaar te maken via de Bruna en consorten. Maarrrrr dat boek verkoopt zichzelf niet, dus je zal vanaf de lanceerdatum ook nog eens flinke kosten kwijt zijn aan de marketing. Tel uit je win…uhhh verlies.

Nog los van het financiële plaatje dat waarschijnlijk tegen gaat vallen, ook qua uren word je er niet blij van. Je moet er namelijk tijd voor maken.

Heul.

Veul.

Tijd.

Tijd die je misschien helemaal niet hebt, omdat je het al druk genoeg hebt. Of omdat je die nieuwe campagne deze winter wil opstarten en daar je aandacht bij wil houden. Dan is het schrijven van een boek een weliswaar leuke, maar vooral onhandige afleiding.

 

En waarom een boek schrijven toch fantastisch is

Een boek schrijf je niet voor het geld. Ook niet omdat je het makkelijk even tussendoor doet.

Het is een loodzware berg die je moet beklimmen. Tijdens de klim is het afzien: je twijfelt of je nog wel door zal gaan of op zal geven. Op je tandvlees ga je door, want je wil dat uitzicht vanaf de top met je eigen ogen zien. Je wil dat moeilijk haalbare doel bereiken.

Een boek is een ding voor je bucketlist, iets dat je eens in je leven gedaan wil hebben. Voor de prestatie. Voor de trots. Omdat je een verhaal te vertellen hebt dat je wil delen met anderen.

 

Wat je er als ondernemer aan hebt

Dus samengevat: financieel en qua tijd schiet je er niets mee op en het is een zware prestatie als het je toch lukt.

Maar even los van het bucketlist-argument: wat zijn de voordelen voor ondernemers als ze toch een boek schrijven?

1.      Persoonlijke ontwikkeling: het belangrijkste voordeel is dat je nieuwe dingen leert. Zo worden bijvoorbeeld jouw schrijfkunsten er beter van, is het een goede beproeving van je doorzettingsvermogen en leer je beter plannen. Allerlei vaardigheden waar je dagelijks plezier van blijft houden.

2.      Status: als je een kennisondernemer bent, staat het toch een stuk professioneler als er op jouw website een boek pronkt. Zelfs als je er maar 25 verkocht hebt, is een websitebezoeker vooral onder de indruk van jouw expertise. Want uh, je hebt wel gewoon een boek geschreven over jouw methode of vakgebied. En dat kan niet iedereen zeggen.

3.      Helderheid: over die eigen methode gesproken, dat is precies waar je aan gaat rammelen zodra je er een boek over gaat schrijven. Je dwingt jezelf om heel kritisch naar de stappen, samenhang en logica van jouw methode te kijken. Ik heb twee klanten gehad die dankzij dat schrijfproces inzagen dat er nog wat ontbrak in hun methode. Eén daarvan was al bijna klaar met haar boek, maar besloot toch terug te gaan naar de tekentafel en helemaal opnieuw te beginnen. Inmiddels wordt haar boek, de tweede versie dus, uitgegeven door een gerenommeerde uitgeverij in haar vakgebied.

4.      Meer omzet: huh? Een boek schrijven doe je toch niet voor het geld? Nope, niet om rijk van te worden. Maar het kan wel een goede aanvulling op jouw aanbod zijn. Bijvoorbeeld als een handige instapper. Voor een relatief lage prijs leren mensen jou kennen en zijn ze daarna meer geneigd om écht zaken met je te doen. Of je voegt jouw boek toe aan je bestaande trajecten of lezingen of online programma, waardoor dat aanbod nog meer body krijgt. Je verdient dankzij je boek dus meer aan je bestaande omzetmakers.

5.      Omdat het gewoon fokking leuk is: Je bent toch geen ondernemer geworden om je dagelijkse klusjes af te tikken? Doe gek, gooi je haar los en doe dit voor de gruwelijk-leuk. Punt.

 

Zo begin je met een boek

Ik heb eerder 4 boeken uitgegeven, waarvan 2 zelf geschreven. In mijn tijd als uitgever begon ik met de strategische kant van een boek. ‘Voor wie is het en welk doel wil ik ermee bereiken?’

Daarna ga je inhoudelijk aan de slag. Eerst bedenk je hoogover wat losse onderwerpen (potentiële onderwerpen), brainstorm je over toepasselijke anekdotes en som je op welke ontbrekende informatie je nog zou willen toevoegen (aanvullend onderzoek met bijvoorbeeld interviews).

Her en der schrijf je al wat losse flodders om een beter gevoel te krijgen bij het boek. De contouren van het boek worden tijdens het schrijven steeds duidelijker. Op een gegevens moment pakte ik er een groot vel papier en kleine geeltjes bij om structuur aan te brengen in de hoofdstukken. Wat wordt de opening? En wat leent zich goed als slot van het boek? Zit er nog onderlinge afhankelijkheid in de hoofdstukken, waardoor het ene per se voor dat andere moet komen?

Vanaf dat moment wist ik precies wat er nog nodig was om het boek bij de drukker te krijgen en kon ik een to-do-lijst gaan aftikken.

 

Hulp bij het schrijven

Soms zijn coachklanten van me ook een boek aan het schrijven voor hun bedrijf. Dan bespreken we de strategische kant daarvan. Eén van die klanten, een gastspreker die nog aan het rommelen is met haar boek, vroeg of ik niet een keer een dagje een workshop kan geven hierover. Of ik een dagje mijn uitgeverspet weer op kan zetten en praktisch in het boek-in-spe kan duiken.

Hm, niet helemaal mijn core-business (over afleiding gesproken), maar hé, het is wel gewoon fokking leuk om te doen!

Eerder dit jaar heb ik namelijk hetzelfde gedaan met twee boekschrijvers-in-spe die meer structuur wilden in hun boek. Een paar uurtjes hier op kantoor en ook zij hadden hun to-do-lijst klaar en overzagen veel beter wat er nog moest gebeuren om hun boek af te krijgen.

Een dag later mailde een van hen: ‘wederom hartstikke bedankt voor de verbeteringen en de schrijftips en ook dáár kan ik zeker weer wat mee! Ik ga in ieder geval weer lekker verder schrijven met mijn boek, want ik moet zeggen dat het enthousiasme bij mij sinds vrijdag ook weer helemaal terug is!’

Daar word ik dus ook enthousiast van. Een kleine moeite van mijn kant, maar wel een gave dag om spontaan te organiseren. Dus… we gaan het gewoon nog een keertje doen. Bij twee deelnemers gaat het al door en de datum prikken we via de Datumprikker, zodat ik zeker weet dat iedere geïnteresseerde aan kan schuiven. (update 13-11: vanwege de meerdere aanmeldingen, heb ik 2 dagen in het nieuwe jaar gepland. Zie de PS onder de blog voor de praktische info)

Enthousiast om mee te doen? Lees dan eerst alle doe-het-niet!-argumenten van het begin van deze blog nog eens. Weet je daarna zeker dat je het tóch wil? Mail me dan op joyce@joycekooijman.nl.

 

Gr. Joyce