Het was zo’n beetje het eerste dat ik deed na mijn inschrijving bij de KvK: mijn LinkedIn-profiel aanpassen. Na jaren van ‘loonslaaf bij bedrijf X’ en ‘loonslaaf bij bedrijf Y’ mocht ik eindelijk die kopregel veranderen in Eigenaar bij Mijn Gloednieuwe Eigen Bedrijf!

Eindelijk wereldkundig maken dat ik bij het fabuleuze gilde der Ondernemers behoorde.

Terwijl ik dé nieuwe functie aan mijn profiel toevoegde, hoorde ik in gedachten het heppiedepeppie gegil van Diana Ross. ‘Can you – feel a – brand new daahaahaay?’ Yes, I can Diana!!!

Doei loonslaaf, hallo ondernemerschap!

Ik werd digitaal gefeliciteerd door mensen van wie ik niet eens meer wist dat we geconnect waren op LinkedIn en ontving een lading ‘interessant-jes’. Man, wat was ik trots op deze nieuwe functie.

 

Confronterende LinkedIn tip

Totdat ik twee jaar later een pijnlijke tip over LinkedIn kreeg. “Jij hebt toch nog steeds ‘Eigenaar bij’ op je profiel staan? Wordt wel tijd om dat aan te passen hoor.”

*slik *

Hoezo? Ik was er juist zo trots op…

Vanuit mijn ooghoeken zie ik Diana Ross teleurgesteld afdruipen met de brand new day onder haar arm.

“Het zegt gewoon niet zoveel over wat je doet. Snap je?”

Eigenaar bij. Tja, nu ik er zo over nadenk… Het is inderdaad een uitwisselbaar begrip. Sterker nog, het is een woord dat slechts uitlegt onder welke juridische omstandigheden ik werk, meer niet. Dat kan inderdaad beter.

Als woordgoochelaar en rasoptimist riep ik Diana weer bij me terug en vroeg of ze nog effe een lekker moppie wilde zingen. Ik veranderde ‘Eigenaar bij’ in ‘Uitgever en auteur bij Uitgeverij Mamaboeken’ en merkte terloops dat mijn mondhoeken weer begon te krullen van trots. Hoppaaaaa, kom nu allemaal maar eens op mijn profiel kijken.

 

Hoe dan wel?

Heb je inmiddels al opgezocht wat je zelf eigenlijk op je profiel hebt staan? Ook eigenaar bij? Of oprichter van?

Sorry als ik je nu het schaamrood op je kaken heb bezorgd. Dan help ik je ook meteen met aanpassen. Daar gaan we:

Als je jouw functie als ondernemer een naam zou moeten geven, hoe zou je dat dan omschrijven?

Je mag hier helemaal op los gaan, maar je mag het ook to the point houden. Je hoeft niet per se de award voor meest creatieve functie te winnen, zoals Sanne van Mil deed met haar functieomschrijving ‘Pixelfucker’ (grafisch designer) of Sandra de Haan met haar originele ‘Vertelleraar’ (missie-en-visie-consultant). Als een profielbezoeker maar getriggerd wordt om meer over je te weten te komen.

 

Het klantenwervende LinkedInprofiel

En nu we het daar toch over hebben, heb je de rest van je profiel al eens bekeken? Grote kans dat  dat nog een hoog digitale-cv-gehalte heeft in de categorie 2008-2010 Loonslaaf bij bedrijf X.

Niet echt wervend voor potentiële klanten, toch?

 

Gr. Joyce