‘Weet je wat? Ik heb vandaag ook gebusinesscoacht!’ aldus Meneer Kooijman. Hij is net thuis en pakt met een grijns de borden uit de kast voor het avondeten. Terwijl ik nog een keer door de pan macaroni roer, wacht ik benieuwd af waar dit verhaal heen gaat.

‘Ik sprak vandaag Tim, die werkt ook voor zichzelf in de bouw. Die klaagde dat hij geen zin had in een klus waarvoor hij gebeld was. Toen heb ik hem jouw tip gegeven, over die opslag als je er geen zin in hebt. En wat denk je? Hij gaat mijn advies nog gebruiken ook! Ik denk dat ik ook maar businesscoach word.’

 

Geld dat tegen de muren klotst

Stel, je krijgt een aanvraag binnen waarvan je denkt… pfoe, eigenlijk te druk. Of bleh, dat werk wilde ik eigenlijk niet meer doen. Of gadverdamme, niet die eikel.

Dan kan je natuurlijk de klus netjes afwijzen en uiteraard, klantvriendelijk als je bent, de persoon in kwestie doorverwijzen naar een collega.

Prima reactie als je het te druk hebt en de omzet tegen de muren klotst.

Maar wat als dat niet het geval is?

 

Want de hypotheek moet wel betaald worden

Wat als je die omzet ergens wel kan missen, maar dat je het ook zonde vindt om deze klus bij voorbaat al te laten schieten? Want hij tikt wel lekker aan. En dit klusje komt je aanvliegen. En zoveel werk is het nou ook weer niet. En de extra omzet is wel lekker zo vlak voor de rustige zomermaanden, want dan kan je in ieder geval de hypotheek of huur gewoon blijven betalen.

Dan zet je de joker in: de ik-heb-er-geen-zin-in-opslag.

En dat doe je zo…

 

Stap 1: bedenk wat je normaal gesproken zou offreren voor deze klus

Ga eerst in de neutrale modus en schakel al je emoties voor deze klant of voor dit werk uit. Objectief bekeken: wat zou je normaal gesproken vragen? Wat is feitelijk het werk, de kostprijs, het aantal uren of noem maar op. En welk bedrag zet je daar ongeveer tegenover?

 

Stap 2: compenseer je bleh-gevoel met de opslag

Helaas valt deze klus niet onder jouw neutrale modus. Je wordt er niet zingend-en-springend-blij van, want om wat voor reden dan ook gaat dit negatieve energie kosten. Bijvoorbeeld omdat je voor deze klus ’s avonds aan de bak moet en daar eigenlijk niet zo’n zin meer in hebt.

Of omdat het werk zelf gewoon niet meer zo goed bij je past. Je kán het wel (ze vragen je niet voor niets), maar je bent inmiddels met nieuwe dingen bezig waar je liever je aandacht op richt.

Of… die klant is gewoon niet leuk. Die kerel kost geen negatieve energie, hij vréét het.

In dat geval pak je het bedrag van stap 1 en verhoog je het met de ik-heb-er-geen-zin-in-opslag die voor jou goed voelt. Een avondwerkopslag van 5%? Lekker doen als dat voor jou genoeg compensatie is. Een dit-deed-ik-eigenlijk-niet-meer-bonus van 20%? Kei prima.  

En bij echte zuigers van klanten: gewoon je prijs verdubbelen als dat jouw leed verzacht.

 

Stap 3: versturen en loslaten

Voeg de offerte toe aan je mail, nog even verzenden die hap en dan ga je iets leuks doen totdat je een keer reactie krijgt. Als ‘ie valt: prima, want je omzet is happy. Waarschijnlijk heb je nooit eerder met zoveel plezier een factuur opgemaakt.

En als ie niet valt: net zo prima, want dan zijn jij & je agenda happy.

 

Let op! Waarschuwing bijwerkingen

·        Deze opslag is bedoeld voor zeer incidenteel gebruik van 3 maal per jaar met een minimale tussenpose van 2 maanden. Langdurig en veelvuldig gebruik van de opslag wordt ten strengste afgeraden.

·        Doe deze klus-met-opslag altijd buiten bereik van kinderen. Jouw gechagrijn kan hun positieve humeur nadelig beïnvloeden.

·        Wees voorzichtig met het gebruik van deze opslag bij overgevoeligheid voor zuigende klanten en negatieve energie. Overleg met je businesscoach als je twijfelt.

·        Gebruik van deze opslag tijdens zwangerschap of borstvoeding wordt afgeraden. Je hebt je avondrust meer dan nodig of je hormonen trekken die verschrikkelijke klant écht niet.

 

Gr. Joyce

PS: Als je voor je gevoel te vaak werkt met een bleh-gevoel, gaat er iets niet goed. Daarvoor ben je toch geen ondernemer geworden? Hoog tijd om met iemand op jouw niveau te sparren. Over de koers van je bedrijf, je aanbod of je marketing. Iemand die je laat zien waar je bedrijf nu staat én die je adviseert hoe je datzelfde bedrijf verder brengt.

Daarvoor schakel je mij in.