Je zal maar een bekende Youtuber als zoon hebben. Die met Fortnite-filmpjes over de ene coole-pro-move na de andere super-secret-trick een flinke schare volgers aan de tablet gekluisterd houdt. En die daar geld aan verdient, omdat hij achter de schermen adverteerders heeft binnengehaald. Zo’n zoon die van gamen zijn baan heeft gemaakt. 

Dat is misschien wel mijn zoon… volgend jaar.

 

De dagelijkse coachwandeling

Elke schooldag loop ik met mijn 8-jarige zoon en kleuterdochter naar school, een paar straten verderop. Meestal ratelt hij aan één stuk door over Fortnite. Over de daily challenges, het ultieme niveau van Tier 100 en over de grappige skins die hij tegenkwam in het veld.  

En over die ene Youtuber van wie hij steeds de gamefilmpjes volgt. 

‘Kan je eigenlijk geld verdienen met Fortnite?’

-‘Tuurlijk, waarom denk je dat die Youtubers dat allemaal doen? Enzo Knol is zelfs miljonair mee geworden.’

‘Maar hoe doen ze dat dan?’

-‘Pfoe, op verschillende manieren. Je kan bijvoorbeeld met een bedrijf afspreken dat je dat bedrijf in je filmpjes noemt. Dan vertel je hoe goed ze zijn en dan krijg je daar geld voor.’

Ik besloot het verdienmodel van de affiliatelinks en de clicks op Youtube maar achterwege te laten. Aan zijn ogen zag ik al dat hij het fascinerend vond, dit verhaal over zijn idolen en hoe het er achter de schermen aan toe gaat. 

 

Dan ga ik opschalen!

‘Oh, maar dan heb ik een plan. Want als je dan in een filmpje van 15 minuten 2 bedrijven noemt, dan kan je ook 3 bedrijven noemen en dan verdien je weer meer geld!’

Met een grijns op mijn gezicht steek ik met mijn 2 volgers de straat over. Het commercieel denken zit er in ieder geval al vroeg in.

‘Maar hoe maak ik eigenlijk filmpjes?’

-‘Oh ja, goeie. Ik heb geen idee. Het lijkt me niet dat ze een webcam op hun tv richten, dus ze doen het waarschijnlijk met een soort programma waarmee je het scherm kunt opnemen. Misschien zit zoiets wel in de PlayStation zelf, moet je vanavond even aan papa vragen (Meneer Kooijman is namelijk Chef Playstation).’

De voormalig ICT-er in mij probeert te beredeneren hoe die gastjes dat technisch gezien doen. Totdat een showstopper door mijn hoofd schiet: ‘Oh ja, je hebt dan natuurlijk wel een microfoon nodig, zo’n headset. Die kan je mooi voor je verjaardag vragen.’

Hij wordt pas in januari 9, dus genoeg tijd om dit plan te laten rijpen. Kan hij eerst zijn businessmodel wat beter uitkristalliseren, marktonderzoek doen, een concurrentieanalyse uitvoeren, dat werk.

 

De verdienmodellen van influencers

Ik vind dat dus een mooi wereldje, van die bloggers en vloggers. Omdat hun corebusiness volledig draait om hun persoonlijke creativiteit en passie. En ze geld verdienen via de bedrijven die op hun succes willen meeliften. 

Het is wel een complexe bedrijfsvorm om mee te starten, want ze hebben 2 doelgroepen die ze willen binden aan hun platform. Enerzijds de volgers die de filmpjes of blogs interessant vinden en doorklikken naar het volgende verhaal. En anderzijds de bedrijven die pas gaan adverteren als er genoeg volgers zijn. 

Bij dit soort platformen geldt: hoe meer volgers, des te hoger de advertentietarieven. Daarom beginnen zoveel startende bloggers en vloggers hobbymatig, totdat het echt aanslaat en ze er een serieus bedrijf van kunnen maken.

Dat adverteren kan vervolgens weer op honderd verschillende manieren. Een banner op de site, een advertorial blog of productplacement in een vlog. Je weet wel, als er heel subtiel – not – een koelkast wordt geopend met alleen maar dat ene merk yoghurtdrink prominent in beeld, waarna die vlogger zo’n pak opendraait, aan zijn lippen zet en bijna orgastisch geniet van zijn slok zuivel.

Zo verdienen die grote influencers dus tonnen per jaar. 

 

De kostenposten van influencers

Helaas, van die verdiende tonnen moeten nog wel de kosten afgehaald worden. Zoals hun complete crew van techneuten, socialmediabeheerders en productieassistenten. Leuk als je bedenkt dat je een auto wil laten ontploffen in je filmpje, maar dan heb je wel iemand nodig die een oud wrak regelt, de brandweer inlicht en wat licht-ontvlambaar-materiaal (#bom) op de kop tikt. 

De grote blogpagina’s werken vaak met een blogteam van schrijvers die ook allemaal een centje willen verdienen. Net zoals die b/vloggers allemaal een backoffice nodig hebben: van iemand die de administratie doet tot en met de commercieel medewerker die de adverteerders binnenhaalt.

 

De eerste vlog

Mocht het zover komen met de plannen van onze zoon, zal ik hem vast nog wel adviezen influisteren onderweg naar school. 

Komende januari, zodra de nieuwe headset op zijn hoofd pronkt, kunnen we gaan uitzoeken hoe hij dat eerste filmpje maakt. Dan leer ik hem hoe hij zijn eigen kanaal aanmaakt en hoe hij zijn eerste vlog uploadt. 

Ik weet wel wie de eerste volger gaat worden. En zijn eerste adverteerder ook.

 

Gr. Joyce