Ik was zo jaloers op die ondernemers op social media die zo’n gezellig kiekje postten van zichzelf met hun klant. ‘Vandaag tijdens de VIP-dag samengewerkt met Truus, wat hebben we toch een geweldige stappen gemaakt!’

Oh, dat kan ik ook doen! Ik werk ook altijd zo lekker samen met mijn klanten, dat wil ik ook laten zien aan de buitenwereld!

Maar ja, dan moet je er wel aan denken om die foto te maken…

 

Geheugen als een zeef

Gemiddeld krijg ik het een half uurtje na een sessie: dat moment van ‘shiiiiiit, vergeet ik die foto weeeeer’. Zelfs tijdens mijn workshop met al die pauzemomenten laat mijn geheugen me de hele dag in de steek. En op de terugweg schiet het weer door mijn hoofd.

Momentum gemist.

Alweer…

Ik sta niet bekend om mijn scherpe geheugen. Meneer Kooijman staat er al heel lang niet meer van te kijken als ik mijn sleutels kwijt ben.

Daar zal het dan wel aan liggen. Mijn geheugen is gewoon te zwak om te onthouden dat ik een foto wilde maken.

 

Ongepaste vraag

Tot die ene sessie met een klant dat ik er wél aan denk, terwijl ik koffie haal. Ineens schiet het door mijn hoofd: ‘oh ja, die foto!’ En net zo snel viel daarna een andere gedachte te binnen.

‘Hoezo ben ik tijdens deze sessie over haar bedrijf bezig met míjn marketing?’

Alles voelde ongepast aan die vraag op dat moment. Voor mij persoonlijk klopte dat niet. Ik wil best laten weten dat ik fijn samenwerk met mijn klanten, maar niet terwijl ik met ze aan het samenwerken ben.

 

Concentratie-bubble

De weken daarna merkte ik nog een reden waarom ik tijdens de sessies niet aan ‘de foto’ dacht. Ik ben gewoon te druk bezig met mijn werk. Zodra mijn klant vertelt, gaan in mijn hoofd alle zintuigen op scherp totdat er alarmbellen afgaan en ik doorvraag, dwarsverbanden leg of juist conclusies bevestig.

Ik sta AAN.

En vergeet dus zoiets als een foto.

Dat doe ik dus kennelijk ook als ik zelf klant ben. Tijdens een workshop die ik als deelnemer volgde zat ik zo diep in mijn concentratie-bubble, dat ik ook daar pas na afloop dacht aan een foto. Zo ‘bezet’ was mijn hoofd die ochtend.

 

Hoe het anders kan

Toch is het belangrijk om in je marketing die tevreden klant in beeld te brengen. Je kan zelf in je marketingboodschap wel vertellen dat je fantastisch bent, maar het staat veel geloofwaardig als een klant zegt: ‘Klopt hoor, die is inderdaad fantastisch!’

Ben jij nou ook vergeetachtig of voelt het voor jou niet goed om een klant tijdens het werk om die foto te vragen? Vraag het dan achteraf in de vorm van een testimonial voor je website of een officiële LinkedIn-aanbeveling.

Het voordeel daarvan is dat jouw klant even de tijd heeft om na te denken wat ‘ie van jouw dienstverlening wil aanbevelen. Ook kan je iemand hierin sturen.

‘Zou je het vooral over onze VIP-dag willen hebben?’

Of juist ‘Hoe vond je het om met mij als persoon samen te werken?’

Of als je het een tijdje later vraagt: ‘Wat heeft onze samenwerking jou tot nu toe opgeleverd?’

 

Tip: plaats een klantcasus

Wanneer je een samenwerking hebt gehad die erg representatief is voor je andere klanten, kan je zelfs overwegen om er een klantcasus van te maken. Daarin beschrijf je uitgebreider de startsituatie van je klant, hoe jouw dienstverlening verlopen is en wat bijvoorbeeld het eindresultaat is voor de klant.

Dankzij dat uitgebreide verhaal krijgen potentiële klanten een beter beeld van wat jij doet.

Ik heb nog steeds geen foto’s met mijn klanten, maar heb wel 5 klantaanbevelingen op LinkedIn en een stuk of 10 op mijn site.

Oh ja, verrek. Ik had nog 2 testimonials in mijn mailbox staan waar ik nog iets mee wilde doen #zeef

Gr. Joyce