Vorige week ontving ik het zoveelste mailtje van LinkedIn waarin ze mij een maand gratis hun Premium-versie aanbieden. Die Premium-versie, daar krijg ik regelmatig vragen over van mijn klanten. Of eigenlijk… steeds dezelfde vraag:

‘Is dat iets voor mij?’

 

Perfect voor recruitment en ‘zware’ sales

Allereerst: de voordelen van een Premium-account. Er zijn namelijk 2 situaties waarbij het handig is om over te stappen. 

1.       Recruitment: je kan in de gratis versie niet zoeken op die specifieke opleiding of zoveel jaar ervaring in die ene functie. Als LinkedIn een belangrijk middel is voor jouw bedrijf om nieuwe kandidaten te headhunten: bekijk dan zeker de Premium-versie voor recruiters.

2.       ‘Zware’ sales: ik werd in mijn loondiensttijd omringd door accountmanagers, vertegenwoordigers en ‘salesagents’. Je weet wel: die échte commerciële mensen. Die 40 uur per week zoeken naar nieuwe klanten. Die urenlang speuren op LinkedIn naar de inkoopmanager van dat interessante bedrijf of naar de perfecte kruiwagen om bij die multinational binnen te komen. Ook zij hebben baat bij de uitgebreide functies die verstopt zitten achter de Premium-versie. Denk aan de geavanceerde zoekfuncties, het sturen van inMails aan niet-connecties, notities maken bij je bestaande connecties en andere CRM-achtige mogelijkheden.

Zo, dat gezegd hebbende…

 

…de rest heeft het niet nodig

Mijn klanten zijn zzp’ers of mkb’ers tot 20 man personeel. Geen van deze ondernemers zijn wekelijks bezig met recruitment. Of 40 uur per week met sales. 

Maar LinkedIn speelt vaak wel een rol in hun marketing. Voor het ene bedrijf een belangrijkere rol dan bij het andere. Ook zij ontvangen die promotionele mailtjes van LinkedIn en raken in dubio.

‘Zal ik het doen? Het klinkt interessant, maar ik vind het ook nog vaag wat ik dan extra krijg. Wat heb ik er aan?’

Ik zal een paar twijfelpunten met je langslopen. 

 

1. Want dan kan ik inMails sturen

Oké. Dat kan. Doet de fulltime accountmanager ook. 

Maar hoe vaak loop je er nu tegenaan dat je iemand een bericht wil sturen zonder dat jullie connecties zijn? Ik persoonlijk… nooit. 

En waarom is het gratis alternatief niet goed genoeg? Zoals iemand uitnodigingen om te connecten met een begeleidend bericht? Of als het aantal tekens van dat begeleidend bericht te weinig is: waarom bel of mail je die persoon niet? Of vraag je een gemeenschappelijke LinkedIn-connectie om jullie met elkaar in contact te brengen?

Natuurlijk kan de inMail een pluspunt zijn, maar de meeste ondernemers hebben het niet nodig.

 

2. Want dan kan ik onbeperkt door profielen bladeren

Jep, dat is inderdaad wel handig ja. Zeker als je een paar honderd man uit jouw specifieke doelgroep wil toevoegen aan je netwerk, is het frustrerend als je na een half uurtje al tegen de maandlimiet loopt. 

Ook hier: hoe vaak komt dit bij jou voor? 

Heb je de gratis alternatieven al geprobeerd? Zoals… je netwerk niet in bulk uitbreiden, maar alleen waardevolle connecties toevoegen? Of zulke sterke berichten schrijven dat je zelf connectieverzoeken ontvangt van jouw doelgroep?

Die limiet-frustratie kan je trouwens afkopen hoor. Dankzij het goedkoopste abonnement van LinkedIn kan jij voor 500 euro per jaar onbeperkt door die profielen bladeren. 

Is dat het waard?

 

Zowel voor de inMail als die onbeperkte profielen geldt mijn stokpaardje: marketing draait om rendement. Je kan honderdduizend marketingdingen doen (inclusief bijbehorende kosten), maar welke leveren jou het meeste op? Welke manier past het beste bij jou en je klanten? 

Ga bij jezelf na of die inMail-functie 500 euro per jaar waard is. Of dat je die abonnementskosten eruit haalt als je in bulk connecties toevoegt.

 

3. Want dan kan ik zien wie mijn profiel heeft bekeken

Dit is mijn favorietje. Vooral omdat LinkedIn dat heel slinks aanpakt: eerst een tipje van de sluier oplichten wie er op jouw profiel heeft gesnuffeld en de rest van de lijst verbergen achter de betaalde versie. 

Als je een abonnement overweegt vanwege deze functie, beantwoord dan de volgende vraag: Waarom wil je weten wie jouw profiel niet interessant genoeg vond om een connectieverzoek te sturen?

Stel, een tweedegraads connectie krijgt onder het tabblad ‘Mijn netwerk’ jouw profiel als suggestie om zijn netwerk uit te breiden. Of je hebt ergens een interessante reactie geplaatst waarna iemand nieuwsgierig is geworden naar jou.

Die nieuwsgierige LinkedIngebruiker klikt vervolgens op jouw profiel en begint te lezen. Met in zijn achterhoofd: ‘Is deze persoon interessant voor mij om aan mijn netwerk toe te voegen?’ Als het antwoord JA is, merk je dat aan het connectieverzoek in je inbox. Als het antwoord NEE is, zal die ander geen potentiële klant van je zijn. 

En stel, je hebt een Premium-account en je gaat er achteraan met een vriendelijk bericht. ‘Hey, ik zag dat je mijn profiel hebt bekeken, wat leuk! Zullen we connecten?’ 

Ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar die enkele keer dat het mij overkwam, vond ik dat een beetje eng overkomen. Ik voelde meteen een ‘I know what you did last week on my profile’-sfeertje.

Vertrouw er liever op dat die ander de juiste afweging maakt of jullie interessant voor elkaar zijn. Als die ander het geen match vond, hoef je niet met een (uiteraard goed bedoeld) bericht te vragen of je in de herkansing mag.

Besteed je energie liever aan bestaande connecties die wél blij zijn dat jij een onderdeel uitmaakt van hun zakelijke netwerk. Dat is namelijk het belangrijkste onderdeel van… netwerken.

Gr. Joyce