Onlangs in huize Kooijman:

* Tringtring *

Huh? De vaste lijn. Ik stop even met was ophangen en loop naar het toestel in de hoek.

‘Met Joyce Kooijman?’

-‘Goedemiddag, met (blabla), spreek ik met de eigenaar van Joyce Kooijman Businesscoaching?’

… uhm, wat denk je zelf… #scriptlezer

‘Ja?’

-‘Ik bel over (steekt heel verhaal af over collectieve inkoop van energie blabla). En ik mag u ook op de hoogte houden van de inkoopkortingen! Zou u deze mail willen ontvangen?’

‘Nee, dank je. Ik zit bij Vandebron, niet vanwege het geld, maar omdat ze de goede dingen doen om aan die energie te komen.’

-‘Oh, oké.’ (druipt af)

 

Ik ben ongevraagd een verdienmodel

De enige die ons vaste nummer gebruikt, is mijn schoonvader: meneer Kooijman Senior. Terwijl ik verder ga met de was ophangen, vraag ik me af hoe de bel-dame aan mijn vaste nummer komt in combinatie met mijn bedrijfsnaam. Die staat namelijk niet op mijn site. Niet op LinkedIn. Niet op Facebook.

Eigenlijk is die alleen bekend bij… de Kamer van Koophandel.

Ineens word ik er soort-van-boos van (is al heel wat voor deze positivo). De KvK lag toch onder vuur? Omdat ze als overheidsinstantie persoonsgegevens van zzp’ers verkopen aan belbureaus? Ons vaste nummer inclusief mijn overige bedrijfsgegevens zijn dus verkocht aan een partij die me een energiecontract wil slijten. 

Bah, ik houd er zo’n naar gevoel aan over.

 

Integriteit ofzo

Terwijl ik het zoveelste paar voetbalsokken ophang, besef ik me dat ik me er vooral aan erger dankzij de AVG. Die privacywet van vorig jaar heeft me enorm bewust gemaakt van het gemak waarmee persoonsgegevens commercieel worden gebruikt. En hoe kwalijk dat eigenlijk is.

Sinds die tijd valt me nog meer op welke bedrijven superinteger met gegevens omgaan en welke… uhm… dat anders zien.

 

Ga weg met je Miljoenenkanjer

Zo fijn dat de AVG een einde heeft gemaakt aan de vele nieuwsbrieflijsten waar je automatisch aan vastzat wanneer je alleen een e-bookje wilde lezen. 

Met van die nieuwsbrieven waarbij ze expres onderaan een hele reeks witregels hadden toegevoegd, zodat de lezer de uitschrijfknop helemaal onderaan niet gevonden kon krijgen. Lekker integer.

Of waarbij de uitschrijfknop verstopt zit in een saaie disclaimer die mensen toch nooit lezen.

 

En wat denk je van de analoge post? Hopelijk beperkt de AVG ook de Postcodeloterij, Vriendenloterij en Bankgiroloterij die werkelijk élke brievenbus in Nederland volstouwen met hun miljoenenkanjers en gratis trekkingen.

 

Hand in eigen boezem

De AVG heeft me zelfs zo bewust gemaakt van het integer omgaan met andermans gegevens, dat ik een tijdje geleden mijn eigen e-book heb vrijgegeven als openbare download. 

Eerder zat het als cadeautje gekoppeld aan mijn nieuwsbriefinschrijvingen. Ondanks dat ik volledig voldeed aan de AVG, voelde het voor mij niet goed meer om het e-book in te zetten om meer mensen op mijn lijst te krijgen.

Het zijn van die trucjes die ik in de online bubble heb geleerd en waarvan ik inmiddels pas inzie dat ze totaal niet passen bij waar ik voor sta. 

Eerlijkheid tot op het bot. 

 

To bonus or not to bonus?

Nu ik toch even losga over integriteit… Weet je waar ik ook volledig klaar mee ben? Affiliatelinks. 

Een affwat? Nou, zoiets:

‘Goh, dit boek is echt een aanrader, moet je kopen hoor!’ en vervolgens klik je op de link, kom je op Bol.com en koop je misschien het boek. De linkverspreider vangt achteraf 5 tot 10% van jouw aankoop van Bol. In die link zat namelijk een code waardoor Bol kan zien van welke linkverspreider deze nieuwe aankoop kwam. 

Hoe oprecht was dat bericht dan eigenlijk? Waarom geen bonusloze link naar de Bruna?

 

Het gebruik van een affiliatelink komt je integriteit niet ten goede.

 

Zo heb ik van Vandebron ook een link ontvangen. ‘Nodig je vrienden uit en krijg allebei 100 euro vriendenkorting!’ 

Natuurlijk, het is een prima marketingmiddel om aan nieuwe klanten te komen. Maar lieve Vandebron, het is me niet om het geld te doen. Zou me zelfs bezwaard voelen als ik die affiliatelink zou gebruiken. Ik vind dat jullie als 1 van de weinige energiemaatschappijen écht duurzaam bezig zijn. 

Daarom promoot ik jullie graag. Zonder bonus. Want die 200 bonuseuro’s die jullie daarmee besparen, kunnen jullie weer investeren in duurzame energietechnieken.

Gr. Joyce