Er is een format voor websiteteksten waar ik jeuk van krijg. Waarschijnlijk omdat ik zo’n fan ben van originele teksten. Je herkent het format aan de kop ‘Herken je dit?’ gevolgd door een opsomming van veul teveul aanknopingspunten, beter bekend als De Pijn. 

Tussendoor iets met Het Verlangen en Perspectief Bieden. En later op de site knal je dan een mission statement dat begint met ‘Ik geloof’. 

Nou mensen, ik geloof dat dat een stuk origineler kan.

 

Verklaarbaar vastklampen

Niet zo vreemd hoor, dat startende ondernemers vanwege gebrek aan budget zelf hun teksten schrijven. En omdat dat schrijven best lastig kan zijn, klampen ze zich vast aan een invulmethode waarbij ze stap voor stap hun eigen webteksten opbouwen. 

‘Je begint met het drukken op De Pijn van de klant. Daarmee pak je de aandacht en maak je de lezer bewust van De Urgentie. Schrijf jouw openingsalinea door dit format aan te vullen met Het Verlangen en De Pijn van jouw klant: Jij wilt…, maar…’

(…)

‘Na deze openingsalinea volgt een kopje ‘Herken je dit?’ met daaronder een opsomming van hoe De Pijn eruit ziet voor de klant. Beschrijf hier 10 pijnpunten waarin jouw klant zich herkent.’

(…)

‘Je overtuigt de klant pas echt door jouw Why te delen. Vul daarom dit format in met de gegevens van jouw Why: Ik geloof…’

 

Herkenbaar? * gniffelgniffel *

 

Uniek als eenheidsworst

Niet echt uniek hè? Hoewel het fijn is om houvast te hebben, is dit trucje wel een beetje uitgewerkt. Mensen kennen dit format ondertussen wel, want ze hebben het op een paar honderd andere websites ook al gezien. 

Hoe spring je er dan toch bovenuit?

Een eerste stap kan zijn door de teksten een keer hardop uit te spreken en bij jezelf na te gaan: zou ik dit ook letterlijk zo gezegd kunnen hebben? 

Waarschijnlijk heb je inmiddels al flink wat mensen gesproken over wat je doet en wat je voor een ander kan betekenen. Ga dan bij jezelf na wat je in werkelijkheid tegen zo’n potentiële klant zegt. 

Vast geen ‘Herken je dit’ gevolgd door een opsomming…

 

Doorontwikkeling van je bedrijf

Als de startfase achter je ligt en je hebt inmiddels een leuke klantenstroom, overweeg dan om nu alsnog je teksten door een specialist te laten schrijven. 

Een beetje copywriter werkt namelijk níet met een format, maar schrijft originele teksten. Daar heeft ‘ie voor geleerd. Dat is zijn of haar talent. En daar heeft de schrijver al een paar jaar ervaring mee. 

Zo’n schrijver hoort jou uit en schrijft daar vervolgens een verhaal van waar je met je oren van gaat klapperen: ‘verrek, dit had ik zelf gezegd kunnen hebben!’

Tipje van de sluier: waarschijnlijk heb je dit ook zelf gezegd tijdens het uithoren. De copywriter schrijft mee en neemt een paar van jouw quotes letterlijk over in de teksten.

 

Websites zijn overrated

Kijk ook eens naar de manier waarop je nu aan klanten komt. Hoe belangrijk is je website eigenlijk in dat proces? Voor sommige bedrijven doet die website er namelijk totaal niet toe.

Totaal. Niet.

Die hebben als pedicure inmiddels een vaste klantenkring opgebouwd die als ambassadeurs weer voor nieuwe klanten zorgen. 

Of ze hebben als consultant maar 5 klanten per jaar nodig die ze al netwerkend binnenhalen. 

Herken je dat? * gniffelgniffel *

Steek in dat geval niet teveel tijd in je website. Laat hem hooguit een keer opfrissen door een ander als dat online visitekaartje je teveel tegen gaat staan. 

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

 

Gr. Joyce