Er is één symptoom waaraan ik kan zien dat een klant op het juiste spoor zit: zijn inspiratie voor blogs, vlogs en andere content. Waar iemand voorheen geen idee had waar die over moest schrijven, komen de onderwerpen nu ineens met bakken uit de lucht vallen.

Zo’n writersblock wordt namelijk vaak veroorzaakt doordat er strategisch iets scheef zit. De doelgroep is bijvoorbeeld net iets te vaag of verkeerd gekozen. Of het aanbod is net even teveel vanuit de ondernemer beredeneert dan vanuit de klant.

Wanneer we die knelpunten hebben opgelost, blijkt alles ineens op zijn plaats te vallen. Het klopt.

En dat is te merken aan De Flow.

 

Snel beroemd? Word drugsatleet!

Een van die klanten is Robin Wubben, vroeger sportverslaggever, nu verhalenverteller voor paralympische sporters. Sinds een strategische doorbraak voor de zomervakantie, knalt hij de ene na de andere topblog eruit.

Hij maakt er zelfs een sport van om creatieve woorden in zijn sterke verhaal te fietsen. Zo liet hij een week na mijn blog over het sponsorbeleid van Jumbo óók de lokale klaverjasvereniging terugkomen in zijn verhaal.

Ik app hem een screenshot van de overeenkomst tussen onze 2 blogs: ‘Zit je me te plagiëren?’

-‘Haha, ja!’

Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat hij zo ontiegelijk ‘in de flow’ zit, dat hij speelt met teksten. Met blogs over Repelsteeltje, drugsatleten, Barrie Stevens en Facebook-voor-bejaarden valt hij op in de mailboxen van zijn volgers.

 

De Bossche nadelen van Flow

Maar onlangs appte hij me de keerzijde van die medaille. Als voorzitter van de Bosche-bollenfanclub heb ik namelijk met hem de afspraak dat hij bij elke nieuwe klant zichzelf en zijn twee dames Wubben mag trakteren op een Bossche bol van De Groot #deechtedus

Hij appt me een selfie op een Bosch’ terras met zijn schaterlachende dochter achter een Bossche bol. ‘We lopen achter. Na deze hebben we er nog steeds 7 te gaan. Den Bosch is wat verder weg vanuit Lent.’

 

Gebroken nachten

Een week later deelt hij alweer een nadeel waar niemand je voor waarschuwt: ‘Is het erg dat ik midden in de nacht wakker word met een onderwerp voor m’n mail in m’n hoofd?’

Ah, die mofo. Dat is precies de reden waarom ik ’s avonds niet meer werk. Omdat ik dan zo vol positieve werkenergie naar bed ga, dat ik nog een uur lig te stuiteren. Dat de meest briljante zinnen zich vormen terwijl ik naar het plafond lig te staren.

Lig ik dan, in dubio. Zal ik dit idee negeren, me omdraaien en echtechtecht proberen te gaan slapen? Of zal ik toch snel naar beneden sneaken en een kleine notitie maken voor morgenochtend? Ineens benijd ik die slimmeriken die voor dit soort noodsituaties standaard pen en papier op hun nachtkastje bewaren.

 

Is het al volgende week?

En dan is er nóg zo’n nadeel van teveel inspiratie hebben. Dat je teveel onderwerpen in je hoofd hebt zitten om over te schrijven, terwijl je ‘maar’ een keer per week blogt.

Het liefst zou je jezelf een week opsluiten in een hutje op de hei om alle verhalen eruit te knallen.

Tip: schrijf die onderwerpenlijst ergens op, zodat je tijdens een schrijfochtendje nooit verlegen zit om goede ideeën. Zodra je gaat zitten om de volgende blog te schrijven, lees je even door je lijst heen om te ‘voelen’ welke je nu op wil pakken. Welke komt nu in gedachten het meest tot leven? Welke roept nu de meeste inspiratie bij je op?

Nog een tip: als je het roer net hebt omgegooid en je wil zo snel mogelijk je nieuwe content de wereld in slingeren, maak er dan een e-book van. Zo kreeg ik in april 2018 de ingeving om me sterker te profileren als businesscoach met boerenverstand. De inspiratie knalde tegen de muren op omhoog. Het kostte me slechts drie dagen tijd om het e-book ‘9,97 marketingtips voor mensen met boerenverstand’ te schrijven en naar de designer te mailen.

 

Leren parkeren

Als jij nou ook in die flow zit: leer dan hoe je al die ideeën kunt parkeren. Schrijf ze op, zodat ze minder in je hoofd blijven hangen.

Breng ook niet meteen elk nieuw idee tot leven. Je mag zo’n brainwave best even laten liggen, om te kijken of je het idee na een paar weken nog steeds zo briljant vindt.

Ontbreekt deze flow bij jou? Kijk dan nog eens kritisch naar de strategische kant van je bedrijf. Grote kans dat er iets scheef zit tussen jou, je klanten en je aanbod.

 

Gr. Joyce