Ik heb klanten die voorafgaand aan een sessie een lijst met vragen klaarleggen. Ook heb ik klanten die tijdens een sessie de diepte in willen gaan rondom 1 thema, zoals hun website of LinkedIn. En ik heb… Irma. De fladderaar.

 

Ze klopte bij me aan om meer structuur in haar bedrijf te krijgen. Haar yogaschool groeide flink én ze wilde daarnaast nog een nieuwe dienstverlening in de markt zetten. Ze kon wel wat hulp gebruiken om dat allemaal in goede banen te leiden.

 

Het goede van gevoel

Ik denk dat het tijdens de derde sessie was dat we samen tot de conclusie kwamen dat zij haar bedrijf zo groot heeft gekregen op gevoel. Geen doordachte strategieën, geen praktische stappenplannen, maar gewoon… doen wat goed voelt op dat moment.

 

Irma: ‘Als ik een berichtje op Facebook wilde plaatsen, dan schreef ik maar gewoon wat. En daar kreeg ik nog klanten door ook.’

 

En op zo’n zelfde fladderende manier verliepen onze sessies. We begonnen met ‘uhm, waar zullen we het eens over hebben?’. Naarmate het gesprek vorderde, kwamen er nieuwe inzichten, concrete verbeterpunten en acties voor de komende periode.

 

Irma: ‘Ik weet niet zo goed hoe dat werkt, maar ik merk het meteen als ik teveel nadenk over dingen. Dan gaat het stroef en loop ik vast. Ik kan het niet forceren, maar vertrouw erop dat het goed komt… als de tijd daar is.’

 

Onbewust bekwamer dan je denkt

Ook al is Irma geen marketeer, ze heeft wel genoeg in huis om haar marketing op intuïtie te doen. Deze slimme dame heeft snel door iets werkt of niet. En dankzij haar opleidingen en werkervaring heeft ze genoeg bagage om nieuwe situaties te doorgronden en erop te reageren.

Haar yoga-achtergrond doet de rest.

 

Yoga leerde haar hoe ze haar rationele kant versterkt door ook haar lijf en gevoel in te zetten. Ze vertrouwt erop dat ze onbewust bekwaam genoeg is om ‘even een berichtje voor Facebook te schrijven’. En met succes.

 

‘Ik moet nog iets met…’

Wat zou het ondernemerschap toch een stuk makkelijker zijn als je wat meer op je gevoel durfde te vertrouwen. Of noem het intuïtie. Of instinct.

Hoe dan ook: je brein werkt sneller dan je denkt, letterlijk en figuurlijk. Vertrouw eens wat vaker die onbewuste besluitvorming.

Zo zit ik bijvoorbeeld niet op Instagram, omdat ik er geen zak aan vind. Ik heb het een paar dagen een oprechte kans gegeven, maar dat platform is gewoon niet mijn ding. Streep erdoor.

Die onbewuste besluitvorming merkte ik al na een half uurtje, dat gevoel van ‘dit past niet bij mij’. Toch hield ik het nog iets langer vol, zodat ik ook rationeel kon verklaren waarom Insta en ik geen match zijn.

 

Net zoals ik wel eens ondernemers spreek die ‘iets met een nieuwsbrief’ willen doen. ‘Maar er komt steeds niets van, want ik heb het veel te druk om een nieuwsbrief te schrijven.’

Druk? Neuh.

In werkelijkheid is schrijven niet hun hobby. En als je iets niet leuk vindt, doe je er alles aan om het druk te hebben met andere zaken. Je kan niet schrijven, want je moet de boekhouding nog doen. Je kan niet schrijven, want je hebt afspraken staan.

Daardoor heb je een rationeel excuus om die nieuwsbrief niet te hoeven versturen. Terwijl het zoveel relaxter zou zijn als je meteen vanaf het begin op je intuïtie durft te vertrouwen en gewoon een streep zet door die nieuwsbrief.

 

De kansen op LinkedIn

En er zijn ondernemers die bang zijn dat ze nu kansen laten liggen op LinkedIn, omdat ze daar zo weinig actief zijn.

Jep, klopt helemaal. Je mist daar waarschijnlijk kansen.

En daar hoef je helemaal niets aan te veranderen.

Want er is waarschijnlijk een reden waarom je LinkedIn onbewust links laat liggen. Bijvoorbeeld omdat je er geen zak aan vindt. Omdat dat zakelijke platform gewoon niet jouw ding is. Dat is reden genoeg om er niets mee te doen in je marketingplan.

Als je eens heel eerlijk kijkt naar de marketingdingen die je nu doet: welke vind je eigenlijk geen zak aan? En waarom doe je het dan toch op deze manier?

Gr. Joyce