Vorig jaar mei hield ik mijn fotoshoot op een boerderij in de buurt. En die locatie vond ik best goed gevonden. Een nuchtere businesscoach, wars van Amerikaanse trucjes, oftewel met boerenverstand: die hoort tussen de koeien.

 

‘Goh, dat jij middenin het dorp woont’

Maar soms merk ik dat die uitstraling onverwachte neveneffecten heeft. Dat mijn ‘branding’ zorgt voor misverstanden.

Zoals die keer dat een nieuwe klant hier aan huis kwam (kantoor aan huis) en verbaasd was dat de navigatie hem niet naar een boerderij stuurde.

Of die keer dat iemand uit de agrarische sector mij een connectieverzoek op LinkedIn stuurde ‘omdat we in dezelfde branche werken’.

 

Van boerendochters tot Amsterdammers

Gelukkig hebben die plattelandsfoto’s me ook daadwerkelijk nieuwe klanten opgeleverd. Zo werd bij mij die foto met mij in de tractorband een ware klanten-trekker (ja, ik maak hem echt).

‘Zag je site en was helemaal om. Ik ben namelijk opgegroeid op een boerderij!’ of

‘Ik woon dan wel in Amsterdam, maar ik ben geen hipster. Heerlijk, die Hollandse nuchterheid.’

Zo fijn om die bevestiging te krijgen, want nondeknetters wat is het lastig om in plaatjes uit te beelden waar je voor staat. Als mens. Als bedrijf. 

 

Wat wil jij uitstralen? #klotevraag

Jij wil waarschijnlijk kwaliteit uitstralen. En die persoonlijke benadering. En dat je een stapje extra zet voor je klanten. En dat je kennis van je vak hebt.

Ja.

Net als bijna elke andere ondernemer. Net als ik.

Originaliteit zit soms in kleine dingen. Zo draagt een collega-ondernemer steevast bloemetjesjurken naar haar technische klanten en die kledingstijl zie je prominent terug op haar site.

Een andere ondernemer heeft tijdens een persoonlijke kleurenanalyse ontdekt welke kleur past bij haar uiterlijk én innerlijk. Die kleur staat nu centraal in haar logo en website.

 

‘Branding’ bedenk je niet even in een paar minuten. Daar gaat jaren van zelfkennis aan vooraf. Weten waar jij sterk in bent. Lastig, want vaak zijn dat juist jouw blinde vlekken.

Weten waarmee je jouw doelgroep triggert. Waarom je klanten klant zijn geworden bij jou. Lastig, want hoe vaak heb je dat letterlijk aan iemand gevraagd? ‘Goh, wat maakte het eigenlijk dat je voor mij koos en niet voor een concurrent?’

Weten wie jij als persoon bent. Of je nou een boekhouder, kunstenaar of online marketeer bent: wat voor slag volk ben jij, los van je werk?

En dan ook nog eens weten hoe je al het bovenstaande vertaalt naar een plaatje. Hoewel, daar heb je dan gelukkig weer mensen voor die je daarbij kunnen helpen. Zoals de fotograaf van de boerderijshoot.

 

Gr. Joyce