Onlangs had ik een klant hier op kantoor die een dagje kwam sparren over haar strategie en marketing. De dame in kwestie doet aan stembevrijding en ze heeft haar doelgroep niet helemaal scherp. Als in: ze heeft 3 verschillende doelgroepen.

Ongeveer.

Waarschijnlijk.

Want de 3e kent ze eigenlijk nog niet, maar ze ziet wel mogelijkheden om nieuwe workshops aan die partijen aan te bieden.

 

Van doelgroep naar marketing

Nadat we 3 klantprofielen hebben opgesteld (nou ja, ongeveer dan, want die 3e ‘kent ze eigenlijk nog niet’), bepalen we per doelgroep welk aanbod het beste aansluit bij hun behoeftes.

Hoppa, ook klaar. De strategie staat op papier, nu door naar de volgende stap: het opstellen van haar marketingplan.

We bespreken allereerst alle marketingmiddelen die ze tot nu toe geprobeerd heeft. Inclusief de flyer die ze zelf heeft geknutseld en bij wat winkeltjes heeft liggen. ‘Een vriendin vond dat niet echt professioneel,’ zegt ze vertwijfeld.

Ik vraag haar hoe een paar klanten uit de doelgroepanalyse bij haar gekomen zijn.

‘Uhm, deze twee hebben mij via Google gevonden en daarna stuurden ze mij een mailtje. Deze dame kwam via een oud-collega en die meneer kende mij via een dirigent waar ik veel mee samenwerk. En die mevrouw had mijn flyer gezien in de natuurwinkel.’

-‘Dus dat ‘onprofessionele’ flyertje heeft je wel gewoon een klant opgeleverd? Kan je nagaan wat er gebeurt als je de inhoud nog sterker maakt en hem op meer plekken neer gaat leggen.’

Ze kan haar grijns niet meer onderdrukken, zo blij wordt ze van dit advies. Blijkt dat ze het namelijk heerlijk vindt om die flyers te maken en te laten drukken. ‘Noem me ouderwets, maar ik ben daar dol op.’

 

Social media strategie

‘Ik wil ook nog met je bespreken hoe ik LinkedIn kan gebruiken, want daar doe ik nu helemaal niks mee.’

Tegen de tijd dat ze dit aan me vraagt, hebben we haar marketingplan al helemaal staan. De enige online varianten van marketing die daarin terugkomen, zijn haar website en in het verlengde daarvan: SEO. De rest bestaat uit offline marketingmiddelen.

Daarom vraag ik haar: ‘Waarom heb jij LinkedIn nodig als jouw klanten op drie andere manieren binnenkomen?’

We pakken de klantprofielen van die ochtend er nog eens bij. Daar lees ik de bevestiging die ik zocht: ‘Die mensen doen net als jij helemaal niets met LinkedIn.’

Zoals het een echte stembevrijder betaamt, juicht ze uit volle borst: ‘Yes!!! Ik hoef niets met LinkedIn te doen!!! Ooohhhh, hier ben ik zo blij om, want ik snap daar helemaal niets van. Ohhh, wat een opluchting.’

 

De online zeepbel

Natuurlijk zijn er bedrijven die het volledig van social media moeten hebben. Sterker nog, er zijn nog genoeg bedrijven die ondanks de teloorgang van Facebook nog steeds al hun nieuwe klanten vinden via dat platform.

Maar er is zoveel meer dan marketing via social media. Er zijn zoveel andere manieren waarop je jouw nieuwe klanten ook kunt bereiken, zonder dat je op hun mobiel voorbij flitst.

Zeker in deze tijd waarin steeds meer mensen online-moe zijn en al hun accounts opzeggen. Juist nu is het slim om de triljoen offline alternatieven weer eens onder de loep te nemen.

Want in het geval van de stembevrijder is LinkedIn verslagen door een flyertje bij de natuurwinkel…

 

Gr. Joyce