Het viel me op dat de online goeroes in mijn netwerk zo dramatisch ‘scoren’ op LinkedIn. Ondanks de duizenden connecties vindt bijna niemand hun berichten leuk. 

Zo haalt een Facebookgoeroe 0 ‘likes’ op een recente blog, op de andere blogs hooguit 10 interessantjes, geen reacties. En mijn vroegere businesscoach bereikt op haar berichten hooguit 5 mensen die het interessant vinden.  

Wat me misschien nog wel het meest opvalt, is dat zelfs iemand met bestsellers over copywriting geen interessantjes krijgt op zijn blogs. 

 

Hoe kan dat toch? Ze hebben stuk voor stuk vele duizenden volgers op LinkedIn, dus dan doen ze het toch hartstikke goed?

 

De netwerkende secretaresse

LinkedIn is de online variant van lokaal live netwerken. En de basis van netwerken is samen aan iets bouwen. Bijdragen aan elkaars bedrijven. We halen én brengen. We geven én nemen. 

Daar gaat het dus mis bij bovengenoemde voorbeelden. Die hebben hun team namelijk de instructie gegeven om geregeld berichten te posten op alle socials. Dat team plant vervolgens het bericht in via een tussenprogramma (Hootsuite, Buffer, noem maar op) en zo verschijnt er dagelijks iets op LinkedIn. 

Het is alsof de directeur van een bouwbedrijf zijn secretaresse naar een netwerkbijeenkomst stuurt. En dat zij bij binnenkomst rondkijkt, de visitekaartjes van de directeur op een tafel legt, weer omdraait en op kantoor verder gaat werken.

 

Dat. Is. Geen. Netwerken. 

 

De zweep van LinkedIn

De programmeurs van LinkedIn hebben het platform zo ingericht, dat betrokken deelnemers de wind in de rug krijgen. Betrokken mensen die ook andere berichten lezen. Die daarop reageren. 

Die zelf iets posten en gedurende de dagen daarna ook actief bezig blijven met de reacties op hun post. 

Oftewel, de mensen die online halen en brengen. Geven en nemen. Die samen willen bouwen met de mensen in hun netwerk.

 

Daarom straft LinkedIn die online goeroes af. Omdat ze niet actief zijn op LinkedIn. Omdat ze volautomatisch hun eigen boodschap op het platform pushen. Omdat het eenrichtingsverkeer is. Omdat ze hun team niet de instructie hebben gegeven om óók te kijken naar de reacties onder hun bericht en daar actief iets mee te doen.

 

En jij?

Kom je op LinkedIn alleen maar halen en nemen? Zoek dan een ander marketingmiddel dat wél werkt bij die manier van klanten werven, want LinkedIn is dan zonde van die inspanning. 

Wil je écht meer klanten, personeel, samenwerkingen of nieuwe leveranciers op LinkedIn vinden? Steek dan wat meer aandacht in het platform. Al is het maar 10 minuten per dag. Of elke vrijdagmiddag even een half uurtje. 

Gr. Joyce