Ben je verstrikt geraakt in de zoektocht naar jouw ideale klant? Die lastige formulering van jouw superspecifieke doelgroep of jouw high-end niche die je met laserfocus wil bedienen?

Schei uit man. Ga iets leuks doen.

 

Polsstok nodig?

Waarschijnlijk heb je inmiddels de Ideale-Klant-lat zo hoog gelegd dat het onmogelijk is om er nog overheen te springen. En ben je verblind door een programma of een advies van een (online) businesscoach dat in werkelijkheid helemaal niet voor jou werkt.

‘Als ik die ideale klant heb gevonden en de urgentie van zijn probleem benadruk, wordt het verkopen daarna veel makkelijker.’

Klinkt logisch hoor, maar jouw realiteit is dat je hierdoor vastloopt. Doordat je met oogkleppen op zo gefixeerd zoekt naar die Ideale Klant, zie je niet meer welke kansen er naast je liggen.

 

Doe een stapje terug

Voordat je naar een ander kijkt (de klant bijvoorbeeld), kijk eerst eens in de spiegel. Wat heb jij nou echt te bieden? Wat is jouw toegevoegde waarde voor een ander? Welke plussen zitten er in jou waar een ander voor zou betalen om daar gebruik van te maken?

Denk als een Bedrijf en zie jezelf als een persoon met USP’s (Unique Selling Points = unieke capaciteiten waar een ander voor wil betalen).

Grote kans dat daar de oorzaak zit van het vastlopen op je Ideale Klant. Het is namelijk verrekte lastig om goed in die spiegel te kijken en je eigen pluspunten te zien. Noem je minpunten maar eens op, dat zal geen probleem zijn. Maar van jezelf benoemen waar je goed in bent én waar een ander geld voor neer zou moeten leggen… pffff, dan voel je jezelf ineens wat kleiner worden.

En dát lieve kijkbuiskindertjes is dus exáct waar je een businesscoach voor inschakelt. Iemand van buitenaf die geen last heeft van die onzekerheid, die doorvraagt en die zonder blikken of blozen durft op te schrijven waar jij goed in bent.

Als je dat helder hebt, wordt het ineens een stuk logischer welke doelgroep op jouw talenten aansluit. En dat hoeft niet eens een superspecifieke high-end nicherige doelgroep te zijn…

 

Dan komt die rare klant ineens voorbij

Een tijdje geleden kreeg ik een berichtje via LinkedIn. Van een techneut in loondienst. Na wat heen en weer babbelen over zijn werk, vroeg hij of we een keer konden bellen om kennis te maken. Hij dacht dat ik hem wel verder kon helpen.

Huh? Al mijn klanten zijn ondernemers. Je hoeft geen laserfocus te hebben om te zien dat deze meneer niet matcht met mijn Ideale-Klant-beschrijving.

Hij wist ook niet precies waarom ik hem zo triggerde, maar hij had gewoon een gevoel dat het klopte. Noem het intuïtie of instinct, er was ‘iets’ dat nog niet te beargumenteren viel. Twee dagen later belden we, twee weken later zat hij bij mij op kantoor voor een sessie.

Voor het eerst sprak ik met een coachee over zijn baan in loondienst, want hij had niet de ambitie om ondernemer te worden. En toch had hij gelijk over die match. Er vielen kwartjes en er kwamen nieuwe inzichten. Dit gesprek kwam voor hem op het juiste moment in zijn carrière.

Je zou kunnen zeggen dat we allebei buiten onze comfortzones zijn gegaan. Dat we gestretcht hebben en weg zijn gegaan van de gebaande paden. Maar pfff, wat klinkt dat zwaar. We zijn gewoon naar de speeltuin geweest.

 

Ga de speeltuin in

Soms krijg je een voorstel uit onverwachte hoek, bijvoorbeeld om samen te werken met iemand die totaal niet in lijn ligt met wat je doet.

Of belt iemand of je een vreemde klus op wil pakken die niet past bij jouw corebusiness.

Of krijg je een mailtje of je ergens klant wil worden terwijl dat niet in je begroting zat.

Sommige voorstellen zijn echt té vreemd en raar, die wijs je zonder twijfel meteen af. Maar er is ook zo’n grijs gebied van onverwachte voorstellen waarvan je rationeel weet dat het eigenlijk niet past, maar die je wel nieuwsgierig maken. Het zijn de kansen in het ondernemerschap.

Neem ze mee de speeltuin in. Ga het uitproberen, gewoon ‘voor de leuk’ en zie wat ervan komt. Organiseer eens een workshop met die rare samenwerkingspartner en kom er proefondervindelijk achter of er toch een match is. Of juist niet.

En zo’n vreemde klus levert je altijd iets op; in het ergste geval weet je zeker dat je dit nooit meer doet. En in het beste geval heb je er een nieuwe dienstverlening of doelgroep bij die nog beter bij je past dan wat je voorheen deed.

Die nieuwe leverancier? Als je het geld voor de investering kan missen en je hoeft er niet meteen je bedrijf drastisch voor om te gooien: naar de speeltuin ermee.

En zodra je moeder een tijdje later roept dat het eten klaar is, kijk je nog 1 keer om naar dat nieuwe vriendje. Evalueer of die echt leuk was om mee te spelen: wil je morgen weer afspreken of juist niet?

 

gr. Joyce