Misschien ben jij ook zo iemand die continu kansen in de markt ziet. Een slim idee om op in te spelen voor je bestaande klanten, een maand later weer een ander plan om uit te breiden naar een nieuwe doelgroep en tussendoor krijg je tijdens een netwerkborrel een briljante ingeving voor die fotograaf waarmee je in gesprek bent.

‘Joh, weet je wat jij óók nog zou kunnen doen? Als je nou eens een dag organiseert voor starters waarbij ze gratis binnen mogen lopen en dan …’

Heerlijk zo’n talent.

Maar ook gruwelijk vermoeiend. En als je niet uitkijkt: jouw grootste bedrijfsrisico.

 

De briljante gek

Qua uitbreidingsideeën ben je zo creatief als wat. Schotel jou een kans voor en je bedenkt in no time een complete workshop, nieuwe websitepagina en de eerste promotieberichten.

Heb je de ‘pech’ dat je daadkrachtig bent aangelegd? Dan is jouw website waarschijnlijk een chaos dankzij alle pagina’s die je inmiddels hebt aangemaakt voor je eerdere spontane plannen.

Stuk voor stuk zijn het prima ideeën waar echt wel een markt voor is. Vreemd dat je ze steeds niet goed van de grond krijgt, toch?

 

Verslaafd aan afleiders

Soms word je knettergek van jezelf. Waarom kan je niet gewoon de normale dingen in je bedrijf blijven doen? Je weet echt wel wat er nodig is om je bedrijf gestaag te laten groeien.

Gewoon consequent die paar marketingdingen blijven doen, week na week, dan komt het wel goed met de aanwas van nieuwe klanten.

En toch… plopt er dan weer een megafantastischgeweldig idee omhoog waarmee je de markt gaat bestormen. Je schuift de gewoon-consequente marketing even opzij, want dít is natuurlijk een omzetknaller waar alle aandacht naartoe moet.

Je bouwt weer een pagina voor je site, knalt er wat socialmediaberichten plus nieuwsbriefje uit en… raakt voor de zoveelste keer teleurgesteld door de tegenvallende resultaten.

Een maand later schakel je toch maar weer terug naar het oorspronkelijke plan van gewoon-consequente marketing. Dat je uiteraard braaf volhoudt totdat je jezelf weer af laat leiden door de volgende ‘kans in de markt’ waar je op moet duiken van jezelf.

 

Saboteur van je eigen succes

En zo ben je zelf jouw grootste bedrijfsrisico. Niet de moordende concurrentie of de moeizame marges in jouw branche zijn het probleem, maar jijzelf.

Kijk eens terug op de afgelopen 2 jaar. Wat is de langste periode geweest waarin jij een redelijk stabiel aanbod had voor dezelfde vaste doelgroep?

Ga dan eens na welke wilde plannen, campagnes, pilots en stuntacties je in diezelfde periode hebt uitgevoerd. Zet al die koerswijzigingen en tussentijdse projecten eens op een rijtje. Gewoon, omdat dat zo lekker confronterend werkt, die spiegel voor je neus.

En stel… wat als je al die stuntpilotcampagnes op de plank had laten liggen en die tijd in de stabiele kant van je bedrijf had gestoken? Waar had je nu gestaan?

Grote kans dat je nu structureel een prima omzet zou hebben met een lekker overzichtelijk bedrijf. Zo’n simpel, goedlopend bedrijf waarvan je rust in je kop krijgt.

 

In beton gegoten

Je weet heus wel dat het beter werkt om je bedrijf in beton te gieten, maar op de een of andere manier lukt dat jou niet. Op de een of andere manier blijf je maar nieuwe dingen bedenken in plaats van ‘gewoon te werken’.

Die continue honger naar verandering kan 2 oorzaken hebben:

1.      Je hebt prikkels nodig. Jij bent namelijk iemand die heel onrustig wordt van rustig vaarwater. Dat vind je zo gruwelijk saai, bah. Niks voor jou, zo’n voorspelbaar bedrijf met elke dag dezelfde takenlijst om af te draaien.

En ergens is het ook zonde om helemaal niets te doen met die goede ideeën van je. Want wat als er eentje wél een megadoorbraak voor je bedrijf betekent?

Gun jezelf dan ‘de speeltuin’, beter bekend als jouw eigen Research & Developmentafdeling. Besteed 90% van je tijd aan de saaie, consequente kant van jouw bedrijf en reserveer elke week een middagje voor je wilde plannen. Of een hele dag per 2 weken, is ook leuk. Daardoor loopt je gewone marketing netjes door én houd je ruimte voor impulsieve acties. Win-win dus. En nog een derde win: vanwege de beperkte R&D-tijd word je meteen een stuk kritischer op die brainwaves. Want je kiest vanzelf het idee met de meeste potentie voor jouw creatieve middag.

 

2.      Je strategie klopt niet. Er schuurt iets aan die stabiele kant van je bedrijf. Ergens klopt er iets niet aan je doelgroep, aanbod en/of marketing.

In plaats van het lek in je core-business boven te krijgen, ga jij op zoek naar uitvluchten. Gezellige dingetjes bedenken waar je wél energie van krijgt, zoals een workshop of een online training bedenken en uitwerken.

Met jouw drukdrukdrukke dagen vol nieuwe-dingen-ontwikkeling lijkt het alsof het goed gaat met je bedrijf. Want je bent toch lekker bezig?

In werkelijkheid verbloem je op die manier dat jouw hele bedrijf uit los zand bestaat.

 

De hobby waarmee je soms geld verdient

Hoef je thuis niet voor het inkomen te zorgen en heb je daarmee een ‘vrijbrief’ om als ondernemer te blijven hobbyen? En vindt jouw partner het prima als dat de komende jaren zo blijft? En vind je dat zelf ook wel lekker, omdat dit zo’n fijne leerschool voor je persoonlijke ontwikkeling is?

Top! Spring lekker op al die kansen die je ziet (mits je daar oprecht blij van wordt uiteraard). En wie weet zit er een keer wél die omzetknaller tussen.

Heb je echter privé wel een financiële verantwoordelijkheid? Dan wordt het tijd voor verandering. En dan niet het zoveelste nieuwe aanbod, maar dé verandering van ‘lekker aanklooien’ naar ‘echt ondernemen’ en een serieus bedrijf neer gaan zetten.

En weet je wat daar nou zo leuk aan is? Dat ‘serieus ondernemen’ is waarschijnlijk de volgende stap in jouw persoonlijke ontwikkeling.

 

Gr. Joyce