Soms drop je eens een nieuw idee in de markt. Een nieuwe workshop bijvoorbeeld. Voordat je meteen een datum prikt en een locatie vastlegt, pols je natuurlijk eerst of mensen dat idee wel zien zitten.

Bij iedereen die je spreekt over je plan, is de reactie: ‘Goh, klinkt interessant. Is misschien wel wat voor mij.’

Check.

Boeken die zaal.

Optuigen die salespagina, inclusief betaalbutton met volautomatische factuur natuurlijk.

 

Klanten, komt u maar!

 

En dan blijft het stil

Eén van de mensen die je vooraf hebt gepolst, schrijft zich daadwerkelijk in. Yes, de kop is eraf! Een ander twijfelt nog over de timing, want eigenlijk komt het nu te vroeg. Over een half jaartje misschien. En een derde kan niet op die dag, volgende keer misschien.

En.

Dat.

Was.

Het.

 

Je wordt nerveus, want van die ene deelnemer kan je die zaalhuur niet eens betalen. Kom op, waar blijven die klanten?

 

Oplossing 1: beter marktonderzoek

Heb je aan die mensen met interesse gevraagd wat ze precies van jou willen leren? En waarvoor ze die kennis of vaardigheden nodig hebben? Wat willen ze aan het einde van de workshop bereikt hebben?

 

Als je dat gevraagd hebt: in hoeverre sluit de inhoud van je workshop daar ook op aan?

Nog een vraag over de vorm: hoe willen ze het leren? Willen ze een 3-daagse in een prachtig bos met hotelovernachting? Of juist liever een online programma, zodat ze niet van huis hoeven? Of gaat hun voorkeur naar een kleinschalige incompany training?

 

En als je de inhoud en de vorm volledig hebt afgestemd op hun wensen: hoeveel hebben ze er dan voor over? Zo zijn er genoeg ondernemers die alles boven de 100 euro al slikken vinden, net zoals er mkb’ers zijn die zonder blikken of blozen 2k neerleggen voor een dagje training.

 

Oplossing 2: inzetten op de 2e editie

Als je workshop echtechtecht aansluit bij de markt, zijn er nog andere oplossingen. Er zijn veel ondernemers die een trainingsdagje organiseren op hun kennisgebied. Dat doen ze dan een keertje, dat loopt voor geen meter en dan stoppen ze er weer mee. Je onderscheidt je met workshops die voor de 5e of 10e keer gegeven worden.

 

‘Ja, lekker Joyce, daar kan ik dus geen ene moer mee met mijn gloednieuwe idee…’

 

Klopt. Niet voor deze editie. Maar je kan wel gebruik maken van deze eerste workshop om de tweede editie te laten slagen. Door een fotograaf te regelen voor die dag. Of nog beter: een cameraman. Dan zien potentiële deelnemers dat het een echte workshop is waar niet de stekker uit getrokken is (immers: 2e editie). Je kan testimonials opvragen van de eerste lichting deelnemers om nieuwe klanten over te halen om ook te komen. Je kan met hun feedback de workshop en je marketingteksten nog scherper laten aansluiten bij je doelgroep.

Ik heb bij mijn vorige bedrijf 1 workshop in 2 edities gegeven, met ongeveer een half jaar ertussen. Het aantal deelnemers verdubbelde in die tijd van 23 naar meer dan 50…

 

Oplossing 3: gebruik lastminute opvultechnieken

Hoe zit het eigenlijk met je marketing voor deze training? Hoe hard heb je écht je best gedaan om er een bombastische lancering van te maken? Hoeveel berichten heb je gepost en welk bereik heb je gehaald? Hoeveel nieuwsbrieven gingen over je training?

En vooral: hoeveel follow up heb je gedaan bij die mensen die eerder lieten weten dat jouw onderwerp hen wel aansprak?

 

‘Ja maar… dan wordt het zo pusherig.’

 

Mwah, zo voelt het voor jou. Sommige mensen hebben een geheugen als een zeef en hebben gewoon die stok achter de deur nodig. Dan is het niet pushen, maar een extra reminderservice verlenen. En de mensen die uit beleefdheid zeiden dat ze interesse hadden, gaan jou nu op een andere beleefde manier afschepen.

Kortom, gewoon nog een keer appen of mailen die hap.

 

Een andere manier om op het laatste moment meer mensen te krijgen, is om duo-tickets beschikbaar te stellen voor de mensen die zich al aangemeld hebben. ‘Je mag nu iemand meenemen tegen 50% korting. En als je die korting eerlijk verdeeld, verdien je dus mooi een gedeelte van je eigen ticket terug.’

 

Het ultieme middel om je zaal gevuld te krijgen (denk aan die fotograaf en cameraman): gratis deelnemers. Regel wat figuranten onder je vrienden, uiteraard het liefst die mensen die ook onder jouw doelgroep vallen. Onder de voorwaarde dat ze het er verder met niemand over hebben dat ze daar gratis zitten én dat ze een videotestimonial geven voor de promotie van de 2e editie.

 

Oplossing 4: ga iets leuks doen

En soms… was het ondanks alles gewoon geen goed plan. Past een workshop eigenlijk niet bij jouw bedrijf, omdat je het vooral van je andere verdienmodellen moet hebben. Omdat je vooral 1-op-1 werkt bijvoorbeeld.

 

Of merk je tijdens de promotie dat het je tegenstaat om het alwéér over je training te hebben. Dan ben je gewoon niet zo’n bombastisch lanceerkonijn dat maar berichten stampt-stampt-stampt over die ene unieke datum met die extreme vroegboekkorting op zo’n once-in-a-lifetime-locatie.

 

Schrappen die hap.

 

En die ene klant dan? Die geïnteresseerde die zich al ingeschreven had? Spreek daar lekker mee af thuis aan de keukentafel of ergens in een koffietentje. Heb een gezellige dag samen en zie het voor jezelf als leergeld. Deze (veeeeeel te goedkope) 1-op-1 dag is het laatste losse eindje van je mislukte avontuur.

 

Gelukkig is het met de allerleukste klant die je maar kunt hebben: de enige die écht de toegevoegde waarde van jouw workshop zag.

 

Gr. Joyce