Mocht je moeite hebben om in slaap te komen, dan heb ik een goede tip voor je. Lees voor het slapengaan eerst een lekker ouderwetse website van bijvoorbeeld een technisch bedrijf of een accountant. Je herkent ze aan de beroerde manier waarop ze tonen op je mobiel, zo’n retro-exemplaar dat in 2019 nog steeds niet responsive is.

Echt hoor, lees een paar regels over wat ze doen en je bent zo in dromenland.

 

Het zijn net mensen

Terwijl als je die elektroman of cijfermevrouw in het echt tegenkomt, ze gewoon keigezellig zijn. Je kan ermee lachen, ze vragen bij de koffie hoe je weekend was en ja, ze kunnen ook serieus zijn als dat nodig is. Zo jammer dat ze hun veelzijdigheid als mens, niet laten zien op hun website.

‘Ja hallo, ik ga toch geen moppen staan te tappen op mijn website?! Het is toch ook gewoon serieuze business?’

Klopt, dat is weer het andere uiterste. Maar als je een installatiebedrijf in het zuiden van het land hebt met tientallen techneuten die allemaal dol zijn op worstenbroodjes, mag je die sfeer best op je site uitstralen.

En als je een accountant bent die regelmatig bij klanten over de vloer komt om ze persoonlijk te adviseren, kan jouw site prima die betrokkenheid ademen.

 

#hoedan?

Om er even een jargonnetje in te gooien: dit gaat dus over de Tone of Voice van je websiteteksten. Welke toon is afhankelijk van bijvoorbeeld de bedrijfscultuur of van jou als persoon.

Het helpt om deze toon en profilering voor jezelf een duidelijke typering te geven. Zo zijn mijn teksten doorspekt met ‘Hollandse nuchterheid’ en zal je niet snel Engelse termen tegenkomen (op die Tone of Voice na dan).

Voor die installateur is de typering Worstenbroodje genoeg. Als hij naar zijn nieuwste vacaturetekst kijkt, bedenkt ‘ie zich: ‘Hm, die openingszin is niet worstenbroodje genoeg.’

 

F*ck yeah!

Bij een klant (therapeute) was haar stokpaardje Gordon Ramsay. Je weet wel, die bulderende, vloekende & tierende Engelse chefkok. De dame in kwestie was namelijk ook én Engels én grof in de mond én recht voor zijn raap. Maar haar websiteteksten waren braaf, als die van een gemiddelde therapeut.

‘Joh, dit ben jij toch helemaal niet?’ spiegelde ik haar.

Ze herschreef haar websiteteksten met Gordon Ramsay in haar achterhoofd. En nu klopt het, juist omdat het grove teksten zijn. Bij elke regel zie je voor je hoe zij het zegt. Werkelijk elke alinea is raak.

‘Hoe was het voor je om dit zo te schrijven?’ vroeg ik haar na afloop.

-‘Oh fuck, this was awesome!’

Ze vertelde hoe haar omgeving twijfels had bij deze nieuwe insteek. Want met zo’n uitgesproken toon gaat ze mensen toch ook afstoten? Daar had ze meteen antwoord op: brave mensen die deze toon niet trekken, hoef ik ook niet als cliënt. Zo’n samenwerking gaat toch niet werken.

 

Sprekend wie je bent

Het is het motto van mijn styliste, fotograaf en grafisch designer: laat zien wie je bent, ook als je daarmee sommige mensen afstoot. Wees sprekend wie je bent in alles. In je kleding, je foto’s en je huisstijl. Als je in alles jezelf mag zijn, wordt marketing ineens een stuk relaxter.

Dan hoef je geen jasje-dasje-toneelstuk meer op te houden als je dat niet bij je past. Dan maak je geen dertien-in-een-dozijn foto’s omdat je denkt dat mensen dat van je verwachten. Dan kies je geen huisstijl in pastelkleuren ‘omdat je nou eenmaal in de babybranche werkt’.

En dan heb je dus ook geen oersaai formeel taalgebruik op je site.

Tenzij je graag bijdraagt aan het in slaap laten vallen van je medemens natuurlijk. In dat geval: niets meer aan doen, jij lekkere retro-ondernemer van me!

 

Gr. Joyce